بی‌توجهی به ۱۳ هزار تکنسین داروخانه در شیوع کرونا

هادی ابوی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی تکنسین‌های دارویی سراسر کشور درباره آسیب‌های شغلی برای کارکنان داروخانه‌های کشور گفت: بیش از ۱۳هزار تکنسین داروخانه در کشور مشغول فعالیت هستند که متاسفانه با کمترین امکانات ایمنی در جریان شیوع کرونا مشغول خدمت هستند. در جریان شیوع این بیماری، افرادی بیشتر در معرض خطر قرار گرفتند که از نظر ایمنی بدن ضعیف بودند. افرادی که در داروخانه‌های کشور مشغول فعالیت هستند معمولا با افراد بیمار سر و کار دارند. این مکان، مکان مستعدی برای انتقال این ویروس است. معمولا‌ در تمام داروخانه‌ها شیشه و استیل به‌کار رفته است. ابزارآلاتی که دوستان با آن کار می‌کنند می‌تواند عامل انتقال ویروس باشد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی تکنسین‌های دارویی سراسر کشور گفت: این کارکنان در جریان محافظت‌های پزشکی اصلا دیده نشده‌اند. در دستورالعمل مصرف واکسن آنفلوآنزا، وزارت بهداشت حتی اسمی هم از این کارکنان نیاورده است. جامعه تکنسین‌های دارویی و کارکنان داروخانه‌ها در خط‌مقدم و با تمام‌قدرت و توان برای سلامتی انسان‌ها ایستاده‌اند و مطابق تعهد و قسمی که خورده‌اند و با توجه به خطرات موجود، جهادی حرکت کرده و به فکر سلامتی انسان‌ها هستند اما حتی یک تشکر خشک و خالی هم از این قشر زحمتکش نمی‌شود.

 ابوی ادامه داد: در شرایطی که همه افراد به قرنطینه خانگی دعوت شده‌اند، همکاران ما در داروخانه‌ها مجبور به حضور در محل کار هستند. اما مساله اینجاست که از ابتدایی‌ترین امکانات مانند ماسک و دستکش برای استفاده خودشان هم محروم هستند. تفاوت کارکنان بیمارستان‌ها با افراد شاغل در داروخانه‌ها این است که شرایط در بیمارستان‌ها ایزوله است و تلاش می‌کنند کادر درمان دچار هیچ مشکلی نشوند، اما در داروخانه‌ها شرایط ایزوله نیست. مریض‌هایی که به داروخانه مراجعه می‌کنند در نزدیک‌ترین حالت قرار می‌گیرند و با همکار فعال در داروخانه صحبت می‌کنند؛ یعنی خطر ابتلا به این ویروس هم برای شاغلان در داروخانه‌ها وجود دارد و هم برای سایر افرادی که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند.