تمایل جوانان به کارآفرینی   در صنوف تولیدی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران و براساس گزارش منتشرشده معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طی یک‌سال گذشته، (نمونه‌گیری در اواسط بهمن ۱۳۹۸ و پیش از شیوع کرونا)، میزان ۴۳۰ هزار نفر به تعداد شاغلان کشور افزوده شده است که نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۷ حدود ۱۱۶ هزار نفر کمتر است. این مطالعات نشانگر آن است که بخش عمده اشتغال ایجادشده در سال‌های اخیر فاقد حمایت بیمه‌ای بوده‌اند و عمدتا متعلق به خود اشتغالی یا بنگاه‌های خرد و کوچک هستند.

روشن است که افزایش تعداد بنگاه‌های خرد، لزوما به معنای رونق کسب‌وکار و ایجاد شغل پایدار نیست. این گزارش هم بر این امر تاکید داشته و در آن آورده شده است: این مشاغل (خوداشتغالی و بنگاه‌های خرد و کوچک) بالطبع از پایداری کافی برخوردار نیستند و در صورت وقوع شوکی مانند بیماری کرونا، تعداد زیادی از شاغلان بیکار شده و چون حمایت بیمه‌ای ندارند، شناسایی آنها به‌منظور حمایت مشکل است و از این مساله آسیب جدی می‌بینند.

آنچه در این گزارش به آن اشاره شده، به واسطه تجربه تخصیص تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا، برای ما تازگی دارد و کاملا ملموس است. چراکه بسیاری از بنگاه‌های خرد و کوچک یا افرادی که خوداشتغالی کرده بودند در دریافت این تسهیلات با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند.

این گزارش همچنین در بخشی دیگر، بر سرریز جویندگان شغل به اصناف اشاره داشته و نوشته است: بررسی اشتغال به تفکیک بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد از کل خالص اشتغال ایجادشده به میزان ۴۳۰هزار نفر، ۷۱هزار نفر در بخش کشاورزی، ۱۴۳هزار نفر در بخش صنعت و ۲۱۸ هزار نفر در بخش خدمات ایجادشده است. انتظار می‌رود اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت عمدتا مربوط به صنوف تولیدی باشد که از نوع بنگاه‌های خرد و کوچک هستند.

از سوی دیگر خدمات بیشترین سهم (حدود ۵۰ درصد) را در این میان داشته است و ازآنجاکه صنوف خدماتی نیز بیشترین تعداد از ۴گروه صنفی (تولید، خدمات، توزیع و خدمات فنی) را دارند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که سهم اصناف خدماتی نیز در این آمار قابل‌توجه باشد. البته در گزارش منتشرشده اشاره‌ای به این امر نشده و مشخص نیست چه مشاغلی به‌عنوان مشاغل خدماتی بر شمرده شده‌اند.