تغییر؛ تنها راه زنده‌ماندن

 شرکت‌ها در سراسر جهان، صرف‌نظر از اندازه‌ و شهرت برند‌شان، ‌ انقباض در تولید را تجربه می‌کنند. محدود شدن حمل و نقل به‌خصوص بین کشورها، باعث کندتر شدن فعالیت‌های اقتصاد جهانی شده است؛ مهم‌تر از همه، ترس بین مصرف‌کنندگان و بنگاه‌ها منجر به تغییر الگوهای مصرف متداول و ناهنجاری‌های بازار شده که آمارهای جهانی مبین آن است.بررسی‌های اقتصادی که تاکنون و در زمان اپیدمی صورت گرفته نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا بخش‌های اقتصادی زیادی را تحت‌تاثیر قرار داده است. گرچه طبق نظریه الوین تافلر در کتاب «موج سوم»، رونق بازارهای اینترنتی و شبکه‌ای پیش‌بینی شده بود، اما ظهور ناگهانی کرونا، کاتالیزوری برای تحقق این آینده‌نگری شد و زودتر از آنچه آینده‌پژوهان فکر می‌کردند سبک زندگی و کسب‌وکار بشر را دستخوش تغییرات عمده‌ای کرد.

  رونق خرید‌های اینترنتی در شرایط کرونایی

در این روزهای ملتهب که عمده مشاغل دچار آسیب‌های جدی شده‌اند فروشگاه‌های اینترنتی با سود قابل‌توجهی پیش می‌تازند. نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران درباره تغییرات سبک کسب‌وکارها گفت: در شرایطی که به واسطه شیوع ویروس کرونا در کشورمان ایجاد شده شاهد رونق خرید‌های آنلاین و کسب‌وکارهای مجازی هستیم.جلال‌الدین محمد شکریه در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: رعایت نکات بهداشتی و موازین مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا توسط واحدهای صنفی و اصناف سراسر کشور باید جدی تلقی شود. این درحالی است که کاهش ترددهای عمومی باعث رونق هرچه بیشتر خریدهای آنلاین در کشور شده‌است.نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران از اولویت قرار گرفتن آموزش کسب‌وکارهای مجازی با توجه به شرایط حال حاضر کشور و نیازهای موجود خبر داد و عنوان کرد: برای این منظور، تفاهم علمی اتاق اصناف کشور و دانشگاه جامع علمی و کاربردی برای برگزاری دوره‌های پودمانی عمومی و تخصصی به ویژه برای کسب‌وکارهای مجازی راهگشا است.شکریه با بیان اینکه اصناف با سرمایه و تخصص خود وارد بازار کار شده و نیروی کار تربیت کردند و از طرفی همواره بار فشار مالی را از دوش دولت برداشته‌اند، تصریح کرد: درحال حاضر زمینه‌های حمایتی دولت بیشتر در بخش صنعت و کشاورزی قابل مشاهده است و در حوزه‌های صنفی و اصناف چنین پشتیبانی و حمایتی را نمی‌بینیم.وی اصناف را بزرگ‌ترین قطب کارآفرینی کشور عنوان کرد و با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های عملکردی واحدهای صنفی در بخش‌های مختلف محسوب می‌شود، اظهار کرد: در همین‌جا لازم است بار دیگر اعلام کنم بسته‌هایی که برای کمک به اصناف آسیب‌دیده از کرونا در نظر گرفته شده چندان رضایت‌بخش نیست.نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران توجه بیشتر به صنایع کوچک را یکی از راهکارهای پیشرفت کشور دانست و با تاکید بر اینکه برای تحقق توسعه و پیشرفت باید نگاه‌ها به صنایع کوچک تغییر کند، افزود: بسیاری از کشورها نظیر کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ با تمرکز روی صنایع کوچک توانستند مسیر پیشرفت را طی کنند.شکریه با رد نظریه برخی که اقتصاد مقاومتی را همان اقتصاد ریاضتی می‌خوانند این راهبرد استراتژیک را راهگشا برای تولید و خودکفایی کشور دانست و تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی در حقیقت تولید افزایش یافته و بازار هدف نشانه گرفته و از آن طرف با وارد شدن پول و ارز به داخل کشور چالش‌های اقتصادی حل می‌شود.

  کوچک‌ترها موفق‌تر هستند

اغلب کارشناس‎ها و کارآفرینان با تلاش‎های جدی برای توسعه کسب‌وکار در شرایط کنونی مخالف هستند. ضررهای ناشی از شیوع کرونا بیش از همه متوجه کسب‌وکارهای بزرگ است و به انواع صنایع آسیب رسانده است. چنین کسب‌وکارهایی با قوانین سفت و سخت در زمینه واردات محصولات به کشورهای مختلف مواجه شده‎اند. مزیت اصلی کسب‌وکارهای کوچک امکان دریافت کمک‎های مالی دولتی و همچنین ادامه فعالیت در شرایط اجرای قوانین سفت و سخت واردات است. بر این اساس چنین کسب‌وکارهایی امکان توسعه و حتی استخدام نیروی کار برندهای بزرگ و بین‎المللی را نیز دارند. براساس گزارش موسسه فوربس، در پی شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا نزدیک به ۴۳ میلیون نفر بیکار شده‌اند. این رقم برای اقتصاد جهانی بسیار گزاف است، بنابراین نیروی کار مورد نیاز برندها برای شروع کسب‌وکار به وفور موجود است.یکی از چالش‌های مشاغل کوچک و نوپا به‌ویژه استارت‌آپ‌ها پرداخت مالیات بود. بر این اساس بسیاری از نهادهای قانون‌گذاری در کشورهای مختلف اقدام به لغو مالیات‎های مختلف برای کمک به کسب‌وکارهای تازه تاسیس کرده‌اند.

  پذیرش تغییرات، شکوفایی اصناف را به‌دنبال دارد

جهان امروز با دنیای یک سال پیش تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده و همین باعث ایجاد تغییرات زیادی در سبک زیستی انسان شده است. محمدباقر معتمد، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع با اشاره به تغییرات اتفاق افتاده در روش کسب‌وکار گفت: باید همواره از اتفاقات جلوتر بوده و ابزار مورد نیاز آن را داشته باشیم تا بدانیم چگونه با آن کنار بیاییم. اصناف نباید بنشینند تا عده‌ای میدان را به دست بگیرند. آنها باید بپذیرند که در تقابل با تغییر، چیزی عایدشان نمی‌شود. ما باید جلوتر از تغییر، تبعات آن را بسنجیم که این مهم موجب شکوفایی و پویایی اصناف می‌شود.محمدباقر معتمد به وضعیت پیش آمده برای اصناف به‌دلیل شیوع کرونا اشاره و بیان کرد: با شیوع کرونا مردم به خرید حضوری تمایل ندارند. تکنولوژی امکان خرید مجازی را فراهم آورده و حالا استفاده از آن به دلیل شیوع کرونا بیشتر شده و به مرور زمان قاعده‌مند می‌شود؛ بنابراین آموزش در کنار پژوهش و آینده‌پژوهی باید در میان اصناف نهادینه شود. وی با تاکید بر اینکه همواره به‌دنبال خدمت‌رسانی به مردم بودیم گفت: حفظ حقوق مصرف‌کننده از اهداف اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع بوده و آن را همواره به‌عنوان شعار خود مدنظر قرار می‌دهیم. اعتقاد دارم فروشنده بین تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار دارد و حفظ حقوق مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است. فروشنده باید سمت مشتری باشد؛ همچنین رساندن پیام مشتری به تولیدکننده منجر به ارتقای کیفیت کالای تولید شده می‌شود.معتمد در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات داخلی با مشابه خارجی خود به لحاظ کیفیت، قابل قیاس است یا خیر گفت: تولیدات داخلی در این صنف به کشورهای اروپایی و همسایه صادر می‌شود. بنابراین با پذیرش تغییرات در سطوح محلی تا جهانی می‌توانیم بر مسائل غلبه کرده و از رشد بهره‌مند شویم.