تثبیت استاندارد عسل  با پیگیری اتحادیه زنبورداران

سرانجام پس از پیگیری‌های فراوان مجری طرح ملی توسعه زنبورداری و همچنین هیات‌مدیره اتحادیه زنبورداران ایران که آخرین مورد آن نیز حدود یک ماه پیش ‌با پیگیری رضایی معاون امور بهبود تولیدات دامی محقق شد، این اتفاق پس از گذشت اندک زمانی از مهلت مقرر، سرانجام در یک جلسه مهم و با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیران عضو به‌عنوان یکی از ۵ دستور کار مورد رسیدگی قرار گرفت.

به این ترتیب با تصویب استاندارد اجباری عسل، پس از گذشت مدت‌ها از استاندارد تشویقی که راهکار کارآمدی برای ساماندهی وضعیت عسل‌های غیر استاندارد در بازار نبود، به نظر می‌رسد از آنجا که در گام نخست مسوولیت خطیر استانداردسازی محصولات صنعتی عسل در دستور کار قرار گرفته و براساس آنچه نیره پیروز‌بخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان ملی استاندارد نیز از محتوای مصوبات هفتمین جلسه شورای عالی استاندارد خبر داده، مقرر شده تا  عسل با مسوولیت وزارت جهادکشاورزی، مشمول استاندارد اجباری شود که در فاز نخست، تولیدات صنعتی عسل را شامل می‌شود.

درحال‌حاضر عده‌ای با تولید عسل‌های غیر طبیعی از این بازار سوء استفاده می‌کنند که با اعمال استاندارد اجباری محصول اصلی شناسایی و از راهیابی محصولات غیرطبیعی عسل به بازار جلوگیری می‌شود.

درحال‌حاضر روش‌های تشخیص عسل اصل از تقلبی بسیار پرهزینه است. برای کاهش هزینه در این حوزه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با هزینه‌ای بسیار اندک تشخیص عسل تقلبی از اصل را امکان پذیر کنند.درحال‌حاضر و به گفته کارشناسان این صنعت، در کشورمان هم اکنون ۵۳ نوع عسل مختلف از گونه‌های مختلف گیاهی تولید می‌شود که این مهم با توجه به تنوع اقلیمی کشور فراهم شده و از آنجا که نگهداری از زنبور عسل پیشه‌ای کم‌هزینه و کم آب‌بر است، حمایت از توسعه صنعت زنبورداری در ایران می‌تواند به توسعه این بخش کمک اثربخشی کند.