برگزاری مراسم عید با یاری قصاب‌ها

عید قربان امسال رنگ و بو و آلودگی زیست‌محیطی نداشت. اتحادیه گوشت گوسفندی که قصابی‌ها را هم شامل می‌شود در توافقی با سازمان دامپزشکی آیین ذبح گوسفند را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اقتصاد مقاومتی اجرا کردند.

 برگزاری اعیاد با کمک اصناف

 بیماری کرونا و تاثیرگذاری‌اش در ابعاد مختلف زندگی، بشر امروز را وادار به رعایت بهداشت بیشتر کرده‌ است. از سوی دیگر این پاندمی، اقتصاد جهانی را تحت فشارهای بسیاری گذاشته و میلیون‌ها شغل را نابود کرده‌است اما شناخت بیشتر و رعایت موارد بهداشتی امکان زندگی را بهبود می‌بخشد. علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران درباره تاریخچه انتقال نذورات و ذبح در کشتارگاه‌های تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: «البته این روش را به اتفاق سازمان دامپزشکی از سه‌سال پیش در شمال شهر تهران اجرا کردیم.

 از یکسو برگزاری عید قربان و ذبح گوسفند برای همه مسلمین خیلی اهمیت دارد و از سویی مسائل زیست‌محیطی و آلودگی‌ها و خطرات بهداشتی در پی داشت. ما در بررسی‌های زیاد با همکارانمان به این نتیجه رسیدیم که در مناطق مختلف شهر، گوشت ویژه عید قربان توزیع شود و هر کس اندازه ضرورت و نذرش خریداری و اهدا کند.»

ملکی درباره روش برگزاری ذبح گوسفند در سال‌های پیش گفت: «قبلا شهرداری محل‌هایی را به‌عنوان قربانگاه تعیین می‌کرد و فروشندگان گوسفند زنده را با خود به آنجا می‌آوردند و مردم گوسفند مورد نظرشان را می‌خریدند و قصاب حاضر در محل ذبح می‌کرد و شخص لاشه را پشت ماشین گذاشته و با خود می‌برد و گاهی از قصاب می‌خواستند پوست حیوان را کنده و کله‌پاچه‌اش را هم جدا کند. علاوه بر قربانگاه‌های شهرداری، گاهی کنار خیابان تابلوی گوسفند زنده می‌دیدیم. آلودگی‌های زیادی داشت.

الان صندوق عقب اکثر سواری‌ها موکت است و فضولات حیوان کثیف می‌کند و بوی نامطبوعش تا مدت‌ها در آن می‌ماند. خانه‌های امروز مثل گذشته حیاط ندارد و کشتار در مجتمع‌های مسکونی باعث آزار و اذیت همسایه‌ها می‌شود. اما امسال برای همه همکارانمان در واحدهای قصابی پیامک فرستادیم که در سطح شهر هیچ ذبحی انجام ندهند که تخلف بهداشتی محسوب می‌شود.»

  پیشگیری از تب بازار

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره حفظ ثبات قیمت و ایجاد تناسب و تعادل قیمتی برای ادای نذر مردم ادامه داد: «امسال اگر هر کس می‌خواست یک گوسفند بخرد حتما باید بیش از دومیلیون تومان پول می‌پرداخت. ما مسائل شرعی را پرسیدیم و دیدیم این‌طوری هر کس هرقدر که بودجه و توان دارد می‌تواند گوشت عید قربان را تهیه و پخش کند.  یکی اندازه سردست می‌خواهد، یکی، یک شقه ران می‌خواهد و حتی دنبه و کله‌پاچه پاک‌کرده برای عرضه مهیاست.

از مردم مناطق ۲۲ گانه تهران خواستیم برای سفارش نذری به قصابی‌ها مراجعه کنند و اندازه وسع مد نظرشان سفارش بدهند. خیلی از مردم هم به خیریه‌ها پول نذری را داده بودند. این روش باعث شد بازار تقاضا به‌سوی عرضه هجوم نبرد و قیمت‌ها کاملا تحت کنترل باشد. هر کیلو گوشت تمیز و پاک‌شده، شسته و رفته، بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان در قصابی‌ها عرضه شد. جاهایی هم ارزان‌تر در اختیار مردم قرار گرفت. با این روش، خرید یک گوسفند به کسی تحمیل نشد و شخص در خرید و ادای نذرش آزادی عمل داشت. در قصابی‌ها فرآوری خردکردن انجام می‌شد تا شخص بتواند حتی جگر یا کله‌پاچه را جدا تهیه کند. در کشتارگاه همکاران زیادی با رعایت مسائل شرعی مشغول ذبح شدند.

 ساعت ۱۲ شب که روز عید قربان آغاز می‌شد ذبح به همین نیت در کشتارگاه شروع و گوشت‌های قربانی بعد از بازبینی‌های لازم و تایید دامپزشک، تمیزشده و لیبل‌خورده (ویژه عید قربان) با ماشین یخچال‌دار از کشتارگاه راهی خیریه‌ها و سردخانه و قصابی شد.»

علی‌اصغر ملکی درخصوص استقبال مردم از این طرح به «دنیای اقتصاد» توضیح داد: «استقبال مردم از این طرح خیلی خوب بود. البته این طرح را سه سال پیش به‌صورت پایلوت توسط قصابی‌های محله‌ها و گرفتن سفارش از مردم در مناطق شمال شهر تهران اجرا کردیم که بسیار مورد پسند و علاقه‌شان واقع شد. طی دو سال گذشته این طرح را کمی گسترده‌تر کرده و محله‌های دیگری را هم پوشش دادیم.

 امسال شرایط بهداشتی به‌خاطر مساله کرونا تحت تاثیر قرار گرفت و همین طرح را به‌صورت کلی برای همه مناطق تهران اجرا کردیم. همه چیز منظم و تمیز و بدون هیچ آلودگی و هیجان اضافه‌ای انجام شد و تعداد بسیار زیادی دام برای ذبح به کشتارگاه آمد. مسوولان سازمان نظام دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی خیلی از اجرای این طرح راضی بودند.»