علی جمالی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی تهران مهم‌ترین موضوع امروز در اقتصاد کشور را اهمیت به اصل ۴۴ قانون اساسی کشور دانسته و اظهار کرد: پیش نیاز رونق صنعت و اقتصاد، اهمیت دادن به اصل ۴۴ قانون اساسی است که بر خصوصی‌سازی به‌عنوان مکمل فعالیت‌های اقتصادی دولتی و تعاونی تاکید می‌کند. برنامه خصوصی‌سازی در بسیاری از کشورهای جهان با اقتصاد موفق، به منظور کاهش فعالیت دولت در عرصه‌های مختلف به ویژه در بخش اقتصاد اجرا شده و نشانگر این است که برای گذر از اقتصاد دولتی نیازمند خصوصی‌سازی هستیم.

جمالی با اشاره به مهم‌ترین فاکتورهای تولید بیان داشت: برای رونق و جهش تولید اقتصادی نیازمند فاکتورهای زیادی هستیم؛ اولا در ساخت و تهیه هر نوع کالای مرغوبی نیاز به مواد اولیه باکیفیت داریم. متاسفانه مواد اولیه نامرغوب توسط افراد نامتخصص وارد کشور شده و کالایی که از این طریق ساخته می‌شود، مدت کوتاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاسف دارد که هر فرد متمولی امروزه می‌تواند با طی کردن مراحل ثبت سفارش، مواد اولیه را وارد کند، در صورتی‌که ارز کشور باید در جای درست صرف شود. دولت باید کارشناسی واردات مواد اولیه را به اتحادیه‌ها بسپارد.

او اضافه کرد: برای درمان اقتصاد مریض، نیازمند ورود افراد متخصص و دلسوز به این حوزه هستیم. لازم است دولت هم با نظارت دقیق و هم با ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان واقعی، بستری ایجاد کند که تولیدکننده بتواند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد و کارخانه تعطیل خود را به گردش درآورد و موجب اشتغال‌زایی شود. اینگونه می‌توانیم به سرعت، جهش تولید داشته باشیم.

جمالی تاکید کرد: بسیاری از کارخانه‌های ساخت یخچال و لباسشویی مانند زاگرس، ایران‌پویا و... تعطیل شده‌اند اما متخصصان و کارگران آنها وجود دارند. دولت، تسهیلات در اختیارشان قرار دهد تا چرخ اقتصادی بچرخد. اکنون سالانه توان تولید یک میلیون یخچال در کشور را داریم در حالی که تنها ۲۰۰ هزار عدد ساخته می‌شود. با فراهم کردن امکان تولید، مابقی را می‌توانیم صادر کنیم و ارزآوری داشته باشیم. خصوصا در شرایطی که مشکلات تحریم، سقوط قیمت نفت و کرونا مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است.

وی از دیگر مشکلات تولید را عدم ثبات قیمت ارز دانست و بیان داشت: عدم ثبات قیمت ارز  روی تمامی فعالیت‌ها تاثیر منفی گذاشته است. این گونه اتفاقات دست تولیدکننده و توزیع‌کننده را کاملا بسته نگه می‌دارد.