اصلاح شبکه ارتباطی اصناف

گاهی واحدهای صنفی به ویژه آن دسته از واحدهای صنفی که پروانه کسب دریافت نکرده‌اند از قوانین، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها، مشوق‌ها و جرائم قانونی و اموری از این دست مطلع نشده و این عدم آگاهی در وهله نخست موجب ضرر و زیان مالکان و کارکنان این واحدهای صنفی و نیز مصرف‌کنندگان می‌شود و در وهله دوم و در نگاه کلان آسیب‌هایی بر اجتماع و اقتصاد کشور وارد می‌آورد.

کمیسیون تشکل‌ها و واحدهای صنفی که به تازگی در اتاق اصناف ایران ایجاد شده است مرجعی برای رسیدگی به این امر و تهیه و تدوین شیوه‌ای برای ارتقای روابط تشکل‌های صنفی و واحدهای صنفی و پیشنهاد آن به هیات رئیسه و اعضای هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران است.در بسیاری از موارد نیاز است تا پیام‌هایی در حوزه‌های تامین اجتماعی، معافیت‌های مالیاتی و … به اطلاع واحد‌های صنفی برسد و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطاتی بین اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی از این رو ضرورت دارد.گاهی جلساتی با حضور تعدادی از واحدهای صنفی در اتحادیه‌ها برگزار شده و درخصوص مواردی بحث و تبادل نظر و حتی اطلاع‌رسانی انجام می‌شود اما واضح است که در این نشست‌ها همه واحدهای صنفی نمی‌توانند شرکت کنند. از این رو گاه برخی واحدهای صنفی اطلاع دقیقی از قوانین ندارند.

این ایرادی است که طی سنوات گذشته و به مرور ایجاد شده است و امروز با  ایجاد کمیسیون تشکل‌ها و واحدهای صنفی در اتاق اصناف ایران قصد داریم این اشکال را رفع کنیم.برای این منظور باید شبکه اطلاع‌رسانی جامع اتحادیه‌ها به واحدهای صنفی برقرار شود. البته در برخی از اتحادیه‌ها شاهد چنین ارتباطی هستیم اما لازم است تا تعداد آنها بیشتر شود. بنابراین با توجه به اینکه کمیسیون به تازگی آغاز به کار کرده است، ضرورت تدوین طرح جامع تقویت ارتباط واحدهای صنفی با اتحادیه‌ها در مرحله بحث و بررسی است.کار تشکیلاتی هنوز در کشور ما ضعیف است و اصناف باید این خلأ را دست کم در بدنه خود رفع کند. این طرح باید زیر نظر کارشناسان خبره نوشته شود و پس از آن اتحادیه‌ها ملزم به استفاده از چنین ابزاری شوند تا ارتباط لحظه‌ای و آنلاین اتحادیه‌های صنفی با تک تک اعضای اتحادیه برقرار شود.