ضرورت مهارت‌افزایی در تشکل‌های اقتصادی

 وظایف کمیسیون آموزش اتحادیه‌های صنفی ذیل ماده ۳۰ قانون بر چند محور تاکید دارد: ایجاد تسهیلات لازم برای آموزش های مورد نیاز افراد صنفی به‌طور مستقل یا با کمک سازمان های دولتی یا غیر دولتی، برگزاری دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار به‌طور مستقل یا با کمک بسیج اصناف کشور قبل از صدور و تمدید پروانه کسب اعضای صنف. اتحادیه‌های صنفی موظفند برای آموزش‌های مورد نیاز افراد صنفی به‌طور مستقل یا با کمک سازمان‌های دولتی و غیر دولتی تسهیلات لازم را فراهم آورند. کمیسیون آموزشی اتحادیه موظف است به منظور بالا بردن سطح آگاهی و دانش عمومی اعضای صنف درخصوص قوانین و مقررات صنفی کشور، تامین اجتماعی، بهداشت، مالیات، نیروی انتظامی، شهرداری و سایر قوانین مرتبط با نظام صنفی با هماهنگی هیات مدیره اتحادیه و اتاق اصناف شهرستان دوره‌های آموزشی برگزار کند.

از سوی دیگر اتحادیه‌ها موظفند به منظور بالا بردن میزان اطلاعات و مهارت فنی افراد صنفی فاقد صلاحیت فنی و همچنین ارتقای کارآیی آنان، دوره‌های آموزشی لازم را از طریق کمیسیون آموزشی برگزار کنند. به دنبال این مساله اتحادیه‌ها موظفند هماهنگی لازم در این زمینه را با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عمل آورند. اتحادیه موظف است نسبت به تشکیل کمیسیون های رسیدگی به شکایات، حل اختلاف، بازرسی واحدهای صنفی، فنی و آموزشی و کمیسیون های دیگر مصوب هیات‌عالی نظارت براساس مقررات نظام صنفی اقدام کند؛ در این راستا آنچه اهمیت پیدا می‌کند، کمیسیون «آموزش دهی» است.  به گفته برخی از روسای اتحادیه‌ها جلسات آموزشی هر کمیسیون حداقل هر هفته یک‌ بار تشکیل می‌شود.

  آموزش برای گذار از کسب‌و‌کار سنتی

مساله آموزش در فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات به فراخور موضوعیت این تشکل کمی متفاوت است. در این فدراسیون، آموزش‌ها با بهره‌گیری از ابزارهای فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گرفته است. محمدرضا طلایی، رئیس هیات‌مدیره فدراسیون فاوای ایران می‌گوید: سعی بر این است که در راستای افزایش مهارت فعالان اقتصادی در حوزه فناوری اطلاعات آموزش‌های رایگان صورت بگیرد. این آموزش‌ها نه تنها برای اعضای فدراسیون بلکه برای اعضای کلیه تشکل‌ها و فعالان اقتصادی به‌صورت رایگان انجام می‌شود. او می‌افزاید: دوره‌های آموزشی تدوین شده در فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران به منظور توسعه کسب‌و‌کارها، افزایش جامعه مخاطبان و مشتریان و توسعه صادرات با استفاده از ابزار فناوری برگزار می‌شود.

محمدرضا طلایی همچنین به تغییر رویه در تبلیغات با استفاده از این ابزار اشاره و عنوان می‌کند: این دوره‌ها که از هفته‌های آتی آغاز می‌شود، به جامعه اقتصادی می‌آموزد که چگونه سرمایه‌گذاری در تبلیغات را با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات هدفمند کنند.

به گفته رئیس هیات‌مدیره فدراسیون فاوا، با توجه به شرایط اقتصادی موجود، استفاده از این ابزار برای معرفی پتانسیل‌های تولیدی و صادراتی یک بنگاه اقتصادی با کمترین سرمایه‌گذاری و با بیشترین بازدهی یک ضرورت محسوب می‌شود. در واقع یک بنگاه با این ابزار می‌تواند جامعه هدف را بیش از پیش تحت‌تاثیر قرار دهد. بخشی از این دوره‌ها به تولید محتوای دیجیتال برمی‌گردد. موضوعی که این روزها در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بهره‌گیری از ابزار فناوری با رویکرد حضور در فضای مجازی به‌واسطه تولید محتوای دیجیتال نیز موضوع دیگری است که در دوره‌های آموزش رایگان فدراسیون بر آن تاکید شده است.

طلایی اظهار می‌کند: در نهایت با برگزاری این دوره‌های آموزشی به دنبال افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت محصولات و خدمات هستیم و اعتقاد داریم هر چقدر در بنگاه‌های اقتصادی به نیروهای جوان آموزش دهیم، در مشتری مداری با مهارت بیشتری پیش خواهیم رفت و به تعداد مشتریان وفادار بنگاه‌ها افزوده خواهد شد.

طلایی می‌افزاید: در دنیا افزایش مهارت‌ها در دستورکار بنگاه‌های اقتصادی قرار گرفته است و کشورها به دنبال رشد اقتصادی از این مسیر هستند. از این رو دوره‌های تدوین شده که نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات را در کسب‌و‌کارها به تشکل‌ها و فعالان اقتصادی آموزش می‌دهد، می‌تواند تاثیر بسزایی بر فعالیت سنتی بنگاه‌های اقتصادی بگذارد و شرایط گذار از کسب‌و‌کارهای سنتی و شیوه‌های تبلیغات سنتی را فراهم کند.

 لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای در کسب‌و‌کار و تجارت

بهروز حصاری رئیس اتاق اصناف البرز پیش از این در یک نشست آموزشی با اشاره به قوانین جدید نظام صنفی مبنی بر فعالیت بیشتر اتحادیه‌های صنفی در امور آموزشی در سخنانی گفته بود که در قوانین جدید صنفی، بحث برگزاری دوره‌های آموزشی و ارتقای سطح علمی و دانش فنی اعضای تحت‌پوشش اتحادیه‌ها به‌عنوان یک امر مهم مورد تاکید قرار گرفته است. تمامی فعالیت‌های آموزشی مجموعه اصناف به‌طور جدی‌تری پیگیری شده است و تعداد زیادی از اتحادیه‌های صنفی با برگزاری دوره‌های آموزشی، قدم‌های ارزشمندی در این رابطه برداشته‌اند. حصاری با اشاره به اینکه در تمامی کشورهای توسعه یافته جهان موضوع آموزش ضمن خدمت و یادآوری نکات مهم به نیروهای شاغل در سازمان‌ها و موسسات،جزئی از اصول و برنامه‌های اصلی هستند و با دقت اجرا می‌شوند.برگزاری همایش‌ها و جلسات آموزشی به‌طور کلی باعث افزایش سطح آگاهی‌های عمومی و کاهش تنش‌ها می‌شود و فضا را برای فعالیت سالم تمامی افراد در حوزه‌های مختلف فراهم می‌کند.

  حاکمیت باید دغدغه‌های کارآفرینان را برطرف کند

یک فعال تشکلی در مورد ضرورت امر آموزش در بین تشکل‌ها به «دنیای اقتصاد» گفت: نگاه اکثریت ما به کسب‌و‌کار نگاه سنتی است و این مانعی برای بهبود فضای کسب‌و‌کار در کشور محسوب می‌شود. ابوالفضل علی‌آبادی در ادامه گفت: بخش خصوصی در حوزه کارآفرینی و کسب کار به مثابه چرخ دنده‌های ریزی است که می‌تواند بزرگ تر شده و در نهایت مجموعه وسیعی را تشکیل دهد تا جایی که نقش حاکمیتی را ایفا کند.

وی با اظهار اینکه بدون بخش خصوصیِ واقعی هیچ اقتصاد و فضای کسب‌و‌کاری پیشرفت نخواهد کرد افزود: اگر بخش خصوصی، واقعی باشد یکی از الزامات بهبود فرآیند کسب‌و‌کار در هر جامعه‌ای خواهد شد. علی‌آبادی با اشاره به راهکارهای بهبود فضای کسب‌و‌کار گفت: نگاه اکثریت ما به کسب‌و‌کار نگاه سنتی است و این، مانعی برای بهبود فضای کسب‌و‌کار در کشور محسوب می‌شود چراکه بر اساس این تفکر بهبود فضای کسب‌و‌کار الزاما نیازمند شهرک‌های صنعتی است درحالی‌که بخش عمده‌ای از کسب‌و‌کارهای امروزی به مولفه‌های سنتی نیاز ندارند. وی تصریح کرد: آنچه که به رشد این بخش کوچک کمک می‌کند این است که ما پای بخش خصوصی را برای ورود به عرصه‌های مختلف نبندیم. بخش عمده‌ای از فضای اقتصاد کشور ما به اکوسیستم کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها برمی‌گردد و حاکمیت باید دغدغه‌های آنها را برطرف کند.

وی با اشاره به شاخصه‌های بهبود فضای کسب‌و‌کار گفت: یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌ها قوانین و مقررات است که باید هرچه بیشتر آنها را به سمت تولید بیشتر محصول و خدمات هدایت کنیم. متاسفانه قوانین و مقررات به‌صورت جامع و واحد و به معنای واقعی مدیریت نمی‌شوند و اجرای آنها به‌صورت بخشی است.

 علی‌آبادی با اشاره به جایگاه مهم بخش خصوصی در بهبود فضای کسب‌و‌کار گفت: متاسفانه به قدری تکالیف وسیع و متنوع بر دوش بخش خصوصی گذاشته‌اند که طاقت آنها از بین رفته است.

وی گفت: زمانی بخش خصوصی در بخش خرد و کلان راه می‌افتد که سرمایه وجود داشته باشد اما با وضعیت اقتصادی کشور سرمایه کافی برای جذب وجود ندارد. وی در پایان تاکید کرد: دولت و حاکمیت به جای مداخله باید زمینه امر آموزشی را از محورهای مختلف مورد حمایت قرار دهد.