بازار نهاده‌های دامی نابسامان است

سیداحمد مقدسی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ضمن بیان این مطلب گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که انگار با قحطی نهاده‌های دامی مواجه هستیم.

وی قیمت هر کیلوگرم ذرت را ۲۷۰۰ تومان، جو 2200 تومان و سویا را 5600 تومان اعلام کرد و افزود: روز شنبه این هفته اولین جلسه ستاد تنظیم بازار نهاده‌های دامی در وزارت جهادکشاورزی برگزار شد؛ ضمن اینکه قرار است تنظیم بازار نهاده‌های دامی از ثبت‌سفارش تا واردات و توزیع به وزارت جهادکشاورزی منتقل شود که امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد؛ در غیر این صورت تولید کشور آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد دید.

مقدسی اظهار امیدواری کرد: مسوولان مربوطه هرچه سریع‌تر اقدامات مربوط به این کار را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قیمت دام زنده نیز به‌شدت کاهش یافته و هر کیلوگرم دام زنده سنگین به زحمت بین ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان خریداری می‌شود، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده که هر کیلوگرم دام مازاد دامداران را کیلویی ۲۷ هزار تومان می‌خرد که این امر ابلاغ شده و قرار است از هفته جاری انجام شود.

مقدسی با اشاره به مازاد دام و لزوم صادرات آن تصریح کرد: در جلسه‌ای که با وزیر جهاد داشتیم، وی نیز موافق صادرات دام بود چراکه درحال‌حاضر انباشتی که وجود دارد به تولید آسیب می‌زند.

وی افزود: متاسفانه لغو قانون تمرکز و واگذاری اختیارات به وزارت صمت به تولید آسیب زیادی زده و ما خواستار بازگشت وظایف قانون انتزاع به وزارت جهادکشاورزی هستیم. در شرایط حساس فعلی این اقدام می‌تواند منجر به نجات تولید شود.

از سوی دیگر رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی باید از انحصار افراد خارج شود، گفت: جهادکشاورزی در مورد محصولات تراریخته تکلیف مردم را روشن کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: در حوزه صدور مجوزها حتما وزارت جهادکشاورزی اقداماتی انجام داده یا در دستور کار این مجموعه است؛ اما تاکید سازمان بازرسی کل کشور این است که فرآیند صدور مجوزها در این حوزه تسهیل و حتی‌الامکان سیستمی شود.