مشاغل پرخطر در آستانه بازگشایی

 چانه‌زنی‌های مداوم

این اولین بار نیست که نمایندگان اتاق اصناف از بازگشایی صنوف پرخطر خبر می‌دهند. اواخر فروردین‌ماه بود که ابراهیم درستی نماینده وزیر صمت در اصناف کشور و عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران از بازگشایی مراکز خرید سرپوشیده خبر داد. براساس مصوبات قبلی ستاد ملی مبارزه با کرونا کلیه این مراکز از جمله بازار بزرگ تهران تعطیل می‌ماند. همین موضوع موجب شد گمانه‌زنی‌ها و تلاش برای بازگشایی این صنوف بیشتر شود. ابراهیم درستی نماینده وزیر صمت در اصناف کشور و عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران همان زمان اعلام کرد با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های به‌عمل آمده با ستاد ملی مبارزه با کرونا استان تهران، مقرر شد واحدهای صنفی کم‌خطر در پاساژهای غیرمسقف تهران پس از ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت و اخذ QR کد و اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی فاصله‌گذاری اجتماعی از شنبه ۳۰ فروردین بازگشایی و شروع به فعالیت کنند، اما علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونا تهران آب پاکی روی دست صاحبان اصناف ریخت و اعلام کرد: بازار تهران و پاساژ‌های مسقف خرید کما فی‌السابق تعطیل خواهد بود و شروع به‌کار سایر اصناف مشمول آنها نخواهد شد. موضوعی که سعید ممبینی نیز بر آن صحه گذاشت. رئیس اتاق اصناف ایران می‌گوید هنوز برای مراکز تجاری و پاساژ‌ها تصمیمی اتخاذ نشده و تعطیل هستند.

 بسته‌های حمایتی دولت

قاسم نوده‌فراهانی پیش‌تر در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» پیش‌بینی کرده بود بسیاری از مشاغل پرخطر در تهران به‌زودی بازگشایی خواهند شد. با این حال او به‌عنوان نماینده اصناف تهران، با اعلام مشکلات پیش آمده برای اصناف از شیوه‌ حمایت دولت از این کسب‌وکار‌ها انتقاد می‌کند. رئیس اتاق اصناف تهران با انتقاد از عدم حمایت دولت از اصناف برای عبور از آسیب‌های شیوع ویروس کرونا می‌گوید: اصناف در تمامی مراحل حامی دولت بوده‌اند، اما دولت برای حل مشکلات اصناف هیچ اقدام عملیاتی نکرده است. او ادامه می‌دهد: صاحبان صنوف با مشکل مالیاتی، چک برگشتی، پرداخت حق بیمه، اجاره‌بها و در صورت ادامه فعالیت کاهش درآمد و پرداخت حقوق نیروی انسانی مواجه هستند و از سوی دولت اقدامات حمایتی برای عبور اصناف از این معضلات صورت نگرفته است. بسیاری از صنوف نیز متحمل ضرر و زیان ناشی از تخریب اموال به دلیل فسادپذیر بودن نوع کالا شده‌اند اما تا کنون برای حمایت از آنها چاره‌اندیشی نشده است.

 مساله اولویت‌دار مالیات

نوده فراهانی در تشریح این مشکلات اضافه می‌کند: واحدهای صنفی با معضل چک برگشتی و عدم توانایی پرداخت اقساط تسهیلات مواجه شده‌اند ولی از سوی مسوولان برای حل مساله چک‌های برگشتی اقدامی صورت نگرفته است، اگرچه مقرر شد تا اقساط تسهیلات استمهال شود که این دستور دولت نیز از سوی بانک‌ها به مرحله اجرا درنیامد. در این روزها بحث مالیات جدی‌ترین مساله صنوف است زیرا باید برای پرکردن اظهارنامه اقدام کنند در غیر این صورت جریمه خواهند شد. این درحالی است که باید برای بحث مالیات اصنافی که درآمدی نداشته‌اند چاره جویی شود.

با این حال ابراهیم درستی از برطرف شدن بخشی از این مشکلات و آسیب‌ها خبر می‌دهد. او با اشاره به پیگیری‌های صورت‌گرفته و مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در مورد حمایت و تسهیل مالیاتی از کسب‌وکارها در شرایط کرونا، می‌گوید: براساس مصوب شورای‌عالی هماهنگی سران قوا موعد مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات ارزش افزوده نسبت به تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی و رسیدگی‌های مالیاتی که مهلت انقضای آن ۱/ ۲/ ۹۹ لغایت ۳۱/ ۴/ ۹۹ بوده به مدت دو ماه و تا پایان ۳۱ شهریور تمدید شد و این تمدید شامل تمامی احکام مرتبط است.

درستی ادامه می‌دهد: بر همین اساس پیش از این اظهارنامه مالیات‌ارزش افزوده دوره چهارم (فصل زمستان) سال ۹۸ و دوره اول (فصل بهار) سال ۹۹ به مدت دو ماه تمدید و ابلاغ شد. همچنین رسیدگی به اظهارنامه عملکرد ۱۳۹۷ که در جریان رسیدگی توسط ادارات امور مالیاتی است نیز به مدت دو ماه تمدید شده است.

 بازگشایی مجدد بهترین حمایت ممکن

ابراهیم درستی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید از ابتدای اسفندماه ۷۵۶ هزار واحد صنفی در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات به شهروندان بوده‌اند، این اصناف بعد از کادر درمان و بهداشت در صنوف اول مبارزه با کرونا قرار داشتند. او در توضیح عوارض بسته ماندن برخی از این مشاغل می‌گوید: شاهد هستیم که بسیاری از مشاغل به‌طور غیر‌قانونی فعالیت خود را ادامه می‌دهند، به‌عنوان مثال برخی از آرایشگاه‌ها بدون جواز کسب، فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند این درحالی است که هیچ‌گونه نظارتی بر این فعالیت‌ها صورت نمی‌گیرد.

او با پیش‌بینی اینکه طی چند روز آینده بخش بزرگی از مشاغل بازگشایی می‌شوند می‌گوید: همان‌طور که اصناف با ستاد ملی کرونا نهایت همکاری را داشته‌اند، معتقد هستیم که مشاغل پرخطر نیز با پیروی از پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند بازگشایی شوند. به‌عنوان مثال رستوران‌ها با کمتر کردن میز‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توانند خدمات خود را ارائه کنند.او با تاکید بر این موضوع که بازگشایی این مشاغل بهترین بسته‌ حمایتی است که می‌تواند از سوی دولت ارائه شود می‌گوید: نزدیک به سه ماه است که بسیاری از صنوف کاملا تعطیل هستند و آسیب‌های زیادی را متحمل شده‌اند. او ادامه می‌دهد: اگرچه برخی از صنوف توانسته‌اند کسب‌وکار خوبی داشته باشند اما می‌توان گفت ۸۵ تا ۹۰ درصد اصناف آسیب‌های جدی را متحمل شده‌اند و بسیاری از آنها به مرز ورشکستگی رسیده‌اند.

 نسخه‌های متفاوت

ستاد ملی مبارزه با کرونا اخیرا شهرستان‌های پرخطر را دسته‌بندی کرده است. بر این اساس این احتمال نیز وجود دارد که زمان‌بندی بازگشایی مشاغل پرخطر در شهر‌‌ها متفاوت باشد.ابراهیم درستی با تشریح تصمیمات آخرین جلسه درخصوص بازگشایی مشاغل می‌گوید: موضوع بازگشایی مشاغل به وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان واگذار شده است. او می‌گوید ۳ میلیون واحد صنفی در سراسر کشور وجود دارد و نمی‌توان به‌طور مداوم بر عملکرد تمامی این واحد‌ها نظارت داشت. با این حال میزان خطر در شهر‌های کشور متفاوت است. به‌عنوان مثال همان‌گونه که نحوه‌ بازگشایی‌ مشاغل در تهران و شهر‌ها متفاوت بود این احتمال وجود دارد که این نحوه‌ بازگشایی‌ها در شهر‌ها متناسب با وضعیت آنها متفاوت باشد. او ادامه می‌دهد: گروهی در حال کار کارشناسی هستند و ابعاد موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند. با این حال تمامی اصناف مانند گذشته تابع پروتکل‌های بهداشتی هستند.

 امتداد تعطیلی‌ها

با این حال روز گذشته گزارش‌هایی از صعودی شدن دوباره ابتلا به کرونا در برخی شهر‌های ایران منتشر شد.دبیر اجرایی اتاق اصناف همدان می‌گوید: بیشتر اصناف همدان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کردند اما تالارها، رستوران‌ها و گیم‌نت‌ها ازصنوفی هستند که اجازه پذیرش مشتری را ندارند.سعید داراپ‌پور با بیان اینکه مراکز تهیه غذا، تالارها و رستوران‌ها فقط در ساعات پس از اذان مغرب مجاز به ارائه غذا به‌صورت بیرون‌بر هستند و به هیچ عنوان اجازه پذیرش مشتری در داخل رستوران را ندارند، ابراز کرد: تقاضای مردم برای خرید غذای بیرونی کاهش چشمگیری داشته است. دبیر اجرایی اتاق اصناف همدان با تاکید بر اینکه خوشبختانه صنوفی که مجوز بازگشایی واحدهای خود را گرفتند در رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی بسیار مصمم هستند، تصریح می‌کند: از طرفی هم بازرسان اتاق اصناف و بهداشت به شکل روزانه بر تمامی واحدهایی که با سلامت مردم سر و کار دارند نظارت می‌کنند. همه روزه رستوران‌ها و اماکن تفریحی رفاهی در حاشیه و ورودی و خروجی شهر مورد بازرسی گشت مشترک اتاق اصناف و مرکز بهداشت قرار می‌گیرند. در روزهای اخیر تخلف خاصی مشاهده نشده است.او بر این موضوع تاکید می‌کند که واحدهایی که نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌توجه باشند پلمب می‌شوند.