ثبت 61 رکورد برای فولاد مبارکه/ تولید از مرز ۱۰.۲ میلیون تن عبور کرد

دستور جلسه این مجمع، استماع گزارش فعالیت هیئت‌مدیره، گزارش حسابرس و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی دوره منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب اعضای هیئت‌مدیره و سایر موارد است.

محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مجمع این شرکت ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های فولاد مبارکه گفت:  شرکت فولاد مبارکه نه‌تنها بنا دارد که در این شرکت تحول ایجاد کند بلکه به دنبال ایجاد تحول در ساختار اقتصاد کشور است. اولین همت مبارکه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در این شرکت است.

 

او افزود طی سال‌های گذشته ازجمله موفقیت‌های فولاد مبارکه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و توسعه کمی، کیفی و متوازن بوده است. این شرکت بحث محیط‌زیست را در توسعه متوازن اضافه کرده است و بحث توسعه پایدار به‌عنوان رویکرد در شرکت فولاد مبارکه اصفهان دنبال می‌شود.

 

طیب نیا گفت: رمز موفقیت شرکت‌های بزرگ بحث نوآوری و فناوری نوین است و رویکرد اصلی فولاد مبارکه نیز استفاده از نوآوری و فناوری است.  همچنین در سال گذشته بیش از ۶۱ رکورد تولید در گروه فولاد مبارکه اصفهان رقم خورده است و برای نخستین بار از مرز ۱۰.۲ میلیون تن تولید عبور کردیم. همچنین ۹۰۰ هزار تن تولید تختال در سال گذشته انجام‌شده است و در تولید گندله ۴ درصد، آهن اسفنجی ۱۰ درصد، تختال ۱۰ درصد و کلاف نیز ۷ درصد افزایش تولید داشتیم.

 

او گفت: افزایش تولید در فولاد مبارکه علی‌رغم محدودیت انرژی و حملات سایبری بوده است که فولاد مبارکه توانسته با افزایش تولید از این چالش‌ها عبور کند. در تمامی واحدهای تولیدی مبارکه افزایش تولید ثبت‌شده است و این در حالی است که در سال گذشته صنعت فولاد با رکود و کاهش قیمت مواجه بوده است اما افزایش تولید در گروه فولاد مبارکه به این دلیل بوده است که مدیریت در این گروه باثبات بوده است.

 

طیب نیا افزود: ظرفیت گروه فولاد مبارکه ۱۰.۳ میلیون تن است که هدف‌گذاری ما با در مدار قرار گرفتن فولاد سفیددشت ۱۱.۱ میلیون تن است که برای افق ۱۴۰۴ ظرفیت ۱۴ میلیون تن و افق ۱۴۱۰ ظرفیت ۱۸ میلیون تن هدف‌گذاری شده است.

او گفت: از جمله پروژه‌های اصلی ما که با یک رکورد بی‌سابقه دنبال می‌شود نیروگاه سیکل ترکیبی است که امروز در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. در حال حاضر پروژه‌های توسعه‌ای حدود ۵ میلیارد دلار است که هدف‌گذاری ما کسب درآمد ۱۵ میلیارد دلاری است که با توجه به پتانسیل فولاد مبارکه دسترسی به آن دور از انتظار نیست.

 

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود:  اقدامات انجام شده فولاد مبارکه در حوزه معدن شامل؛ دستیابی به ۵۵ میلیون تن ذخایر قطعی سنگ‌آهن به صورت مشارکت و ۲۵ میلیون تن به صورت ملکی، انجام فاز اکتشاف تفصیلی ۴ محدوده و شروع فاز دریافت گواهی کشف ۳ محدوده منتج از پهنه انارک، ایجاد ظرفیت در سنگ‌آهن، استخراج ۳,۴۰۰,۰۰۰ تن ماده معدنی و باطله و ۶۲۰٬۰۰۰ تن سنگ آهن، تامین و حمل ۶۶۰٬۰۰۰ تن سنگ آهن، انجام بیش از ۴۶ هزار متر حفاری استخراجی، تامین انرژی و ایجاد زیر ساخت برای ۴ معدن ملکی، آغاز فعالیت استخراج از معدن پلاسری جدید ۲ در منطقه سنگان و... است.

 

جهت‌گیری فولاد مبارکه شتاب دادن به توسعه‌ها است

 

او ادامه داد حاشیه سود خالص فولاد مبارکه در سال گذشته به میزان ۴۲ درصد بوده و به میزان ۶۷۹ هزار و ۲۴۰ میلیارد و ۸۱۷میلیون ریال رسیده است، ضمن اینکه سود پایه هر سهم فولاد مبارکه معادل ۸۵۹ ریال بوده است.

 

محمدیاسر طیب نیا همچنین افزود :مشارکت فولاد مبارکه در طرح انتقال آب از طریق دریای عمان از دیگر پروژه‌های ما است که پیشرفت خوبی دارد و از ۲۲ محل این پروژه در حال انجام است و امیدواریم فاز ۱ این پروژه که انتقال آب به اصفهان است در سال آینده به بهره‌برداری برسد. عمده مصرف آب مبارکه از پساب فاضلاب و بازچرخانی آب است و طی ۲ سال آینده برداشت آب از زاینده‌رود به صفر خواهد رسید.

 

به گفته او در حوزه مسئولیت اجتماعی رویکرد این شرکت شناسایی محدودیت‌ها، محرومیت‌ها و ظرفیت‌های محیط اطراف بوده است و سرمایه‌گذاری ما در این بخش به صورت هدفمند در حوزه زیرساخت، آموزش، بهداشت و ... انجام شده است.

 

از جمله گفت: حوزه فناوری و نوآوری یک حوزه جدی برای فولاد مبارکه است و این شرکت باید به قطب فناوری و نوآوری کشور تبدیل شود‌. ما در این حوزه رسالت ویژه داریم که نه تنها تضمین‌کننده رشد و توسعه شرکت بلکه رشد کشور نیز می‌باشد. در این زمینه سرمایه‌گذاری در بالغ بر ۲۰ شرکت و هسته فناور صورت گرفته است.

 

همچنین طیب نیا ادامه داد: علی‌رغم کاهش قیمت در صنعت فولاد در تمامی شرکت‌ها افزایش درآمد و افزایش تناژ فروش را داشته‌ایم، بالای ۵۰ درصد صنعت کشور وابسته به شرکت فولاد مبارکه است و در سال گذشته ۱۵ درصد عرضه ورق گرم در بازار داشتیم که این عامل ناشی از افزایش تولید و کاهش صادرات ما در این بخش بوده است.