دنیای اقتصاد - اصفهان: در همین مسیر طی چند دهه گذشته صنایع بسیاری با علم به کمبود نیروی کار ماهر و حلقه لاغر تکنیسین‌ها در میانه زنجیره کار و تولید با کمک مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای برای جبران این کمبود گام‌های بلندی برداشته‌اند که از آخرین آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی مراکز آموزشی بین کارگاهی اشاره کرد.

اصفهان در مقام استان اول صنعتی کشور  به‌طور پیوسته از پیشگامان آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور به شمار می‌رود و آمارها نشان می‌دهد مهارت آموزان این مراکز  در اصفهان  به نسبت گروه‌های همسال و همسان خود،  از  شانس بیشتری برای موفقیت در جستجوی حرفه مناسب با توانایی و مهارتشان یا ارتقا شغلی برخوردار شده‌اند.

در این میان آرش اخوان  مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اصفهان  از راه‌اندازی مرکز آموزش بین کارگاهی چدن سازان استان در راستای توسعه آموزش‌های مهارتی و باهدف کسب تجربه در محیط واقعی به مهارت جویان و جویندگان شغل خبر می‌دهد.

به گزارش دنیای اقتصاد از آیین افتتاح این مرکز در شهرک صنعتی جی اصفهان، اخوان با اشاره به قالب این سیستم آموزشی گفت:  این مجموعه آموزشی در دل صنعت قرارگرفته و محتوای آن بر اساس  خواسته و نیاز صنایع تعریف می‌شود.

او می‌گوید : از چند سال گذشته تاکنون نگاه به مدل آموزشی در مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تغییر پیداکرده و از دیرباز بخشی بنام آموزش در صنایع و ارتباط با صنایع در مجموعه فنی و حرفه‌ای وجود داشته و همواره همکاری‌های متقابل خوبی با صنایع و صنوف وجود داشته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اصفهان ادامه داد: برای انجام کارهای تاثیرگذار و اثربخش هیچ راهی نداریم جز اینکه ارتباط خودمان را در حوزه آموزش با واحدهای صنعتی و صنفی قوی‌تر کنیم.

وی اظهار داشت: این تغییر نگرش و نگاه در مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان از چهار سال گذشته تاکنون به‌طورجدی انجام‌شده و مدل آموزش‌های دوگانه در حال جایگزین شدن آموزش‌های عادی است.

اخوان اضافه کرد: برای اینکه این طرح ویژه و مدل آموزشی در کشور به‌طور کامل جایگزین شود نیاز به زمان است اما سیستم آموزشی دوگانه و سیستم صلاحیت حرفه‌ای از چهار سال گذشته تاکنون به‌طورجدی در دستور کار اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قرارگرفته و نتایج بسیار خوبی را هم به دنبال داشته است.

وی بیان کرد: نقش صنعت و صنف در این سیستم آموزشی ۷۰ درصد و نقش فنی و حرفه‌ای هم ۳۰ درصد است که به‌عنوان بزرگ‌ترین امتیاز این نگاه آموزشی محسوب می‌شود.

به گفته او اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برای افراد جویای کار (کار اولی‌ها) به شیوه آموزش‌های دوگانه و برای ارتقا مهارت شاغلان نظام صلاحیت حرفه‌ای مشاغل را در دستور کار قرار داده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای اصفهان گفت: این طرح در ذوب‌آهن اصفهان هم از حدود پنج سال گذشته راه‌اندازی شده و در مجموعه فولاد مبارکه ادامه پیداکرده است و با کمک تعدادی از آموزشگاه‌های بخش خصوصی این کار توسعه داده‌شده است و صلاحیت حرفه‌ای در سطح شرکت‌های نفتی در پروژه عسلویه به‌صورت اصولی و استاندارد اجرایی شد.

وی بابیان اینکه بزرگ‌ترین مزیت و شاه‌کلید این تغییر نگاه آموزشی، مشارکت صنایع و صنوف است و سفارش محور شدن آموزش‌هاست، افزود: رشد صنعت درگذشته چندان زیاد نبود و تجهیزات فنی و حرفه‌ای تا چندین سال به‌روز بود و کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای از صنعت هم جلوتر بودند، اما در چند سال گذشته با رشد تکنولوژی در دنیا و وارد شدن آن به صنعت، هیچ دولتی نمی‌تواند تجهیزات کارگاهی خود را به‌روز نگه دارد و ارتقا دهد.

اخوان ادامه داد: مشاغل موجود در صلاحیت حرفه‌ای شناسایی و بر اساس آن استانداردهای آموزشی تعریف می‌شوند و ویژگی‌های دانشی و مهارتی موردنیاز برای کار با دستگاه‌های مختلف برای انجام بهترین کار موردبررسی قرار می‌گیرد تا بهره‌وری نیروی کار افزایش پیدا کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان بابیان اینکه آموزش‌های مهارتی این اداره کل مبتنی بر نیاز روز و بازار کار است، افزود: مهارت‌آموزی یکی از عوامل ایجاد اشتغال پایدار در جامعه است.

وی بابیان اینکه آموزش‌های مهارتی در محیط واقعی کار به دلیل ارتباط مستقیم با بازار کسب‌وکار از بهترین آموزش‌هاست، ادامه داد: ایجاد مراکز آموزش بین کارگاهی در واحدهای تولیدی و صنعتی با برگزاری دوره‌های مهارتی و علمی کوتاه‌مدت برای جذب افراد به بازار کار ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و در این مراکز علاوه بر یادگیری مهارت، پرورش خلاقیت و کارآفرینی نیز موردتوجه قرار می‌گیرد.

اخوان خاطرنشان کرد: مراکز آموزش بین کارگاهی با نظارت کارخانه و در قالب استانداردهای مهارت آموزشی سازمان فعالیت می‌کنند و ازلحاظ تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید هستند.

وی افزود: شرکت‌های داخلی در اوج تحریم‌ها بسیار توانمند و فعال هستند و از تکنولوژی روز دنیا توسط صنعتگران و مهندسان کشور ما طراحی، تولید و بومی‌سازی شده و مورداستفاده قرارگرفته و از وابستگی کشور به خارج کاسته‌اند که موجب افتخار است.

اخوان گفت: توجه و اعتقاد خاصی در مورد مبحث آموزش در مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان وجود دارد و در صورت بررسی نظام‌های موفق آموزشی دنیا درمی‌یابیم که دفتر ارتباط با صنعت در آن موسسه‌های آموزشی به‌خوبی موردتوجه قرارگرفته شده است.

کارآزمودگی؛ چالش امروز و فردا

مدیرعامل گروه صنعتی چدن سازان نیز در این مراسم اظهار داشت: چالش تامین نیروی انسانی کارآزموده و ماهر به‌عنوان یک چالشی جدی است که در آینده شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

دکتر داود صافی دستجردی بابیان اینکه در این مجموعه هم در حوزه ماشین‌کاری با این چالش مواجه هستیم، افزود: برای تامین نیروی ماهر و کارآزموده به سمت اداره کل فنی و حرفه‌ای استان دست نیاز دراز می‌کنیم و در زمینه اجرای طرح‌های مختلف و نمونه‌های آزمایشی فنی و حرفه‌ای و همکاری‌های دوجانبه نیز اعلام آمادگی می‌کنیم تا بتوانیم اقدام شایسته‌ای را برای صنعت استان و کشور انجام دهیم.

گروه صنعتی چدن سازان (سهامی عام) در اصفهان، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده غلتک‌های نورد فولاد کشور است و به‌عنوان مجموعه صادرکننده نمونه غلتک به قاره‌های اروپا، آمریکا و آسیا مطرح است.