ساخت راه‌آهن رشت - آستارا

دنیای اقتصاد، رشت، مجتبی عابدینی بی‌بالانی: هیات تجاری، اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی جمهوری چک در حالی میهمان استاندار گیلان بودند که به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌های موجود در گیلان و جمهوری چک و نیز تمایل سرمایه‌گذاران آن کشور برای حضور در استان و سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش ریلی، بالاخره گره کوری که سال‌ها گریبانگیر طرح راه‌آهن در گیلان بوده، باز می‌شود.

جمهوری چک یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین سازنده‌های لکوموتیو در دنیا است که سرمایه‌گذاران آن می‌توانند در بخش‌های مختلف طرح ریلی رشت به آستارا سرمایه‌گذاری کنند و صدای سوت قطار را به گوش گیلانیان برسانند، البته صادرات محصولات مختلف به آن کشور نیز می‌تواند از سوی گیلان صورت بگیرد. استاندار گیلان در دیدار با هیات تجاری، اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی جمهوری چک با اشاره به تولید محصولاتی همچون برنج، بادام زمینی، فندق، چای، زیتون، میوه‌های سردرختی، مرکبات، کیک و کلوچه و آبزیان و ماهیان خاویاری اعلام کرد: استان می‌تواند در صورت اعلام آمادگی چک نسبت به صادرات محصولات برای تامین نیاز آنان اقدام کند. محمدعلی نجفی در این دیدار که برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان تشکیل شد، گفت: گیلان در بخش‌های مختلف عمرانی، صنعت، راه‌آهن، کشاورزی، صنایع غذایی و کشتیرانی آماده همکاری برای سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: با فضایی که پس از موفقیت‌های کشور در بحث برجام، برداشته شدن تحریم‌ها و آماده شدن بانک‌های خارجی برای فاینانس و گشایش ال سی ایجاد شده، شرایط برای سرمایه‌گذاری و انتقال دانش تکنولوژی به داخل کشور بسیار مطلوب است و با توجه به ابراز تمایل هیات سرمایه‌گذاری جمهوری چک برای ورود به طرح‌های راه‌آهن، محیط زیست، زباله‌سوز و آب و فاضلاب، امیدواریم به‌منظور تحقق این مذاکرات گام‌های موثری برداشته شود.استاندار گیلان با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری در خصوص تسریع در اجرای طرح راه‌آهن رشت - آستارا با توجه به اهمیت و اقتصادی بودن آن اظهار کرد: آمادگی لازم در انجام مذاکرات با شرکت زیرساخت و بازدید از مسیر طرح راه‌آهن رشت به آستارا به طول ۱۶۵ کیلومتر که تکمیل‌کننده راه نستراک است، برای سرمایه‌گذاری جمهوری چک وجود دارد. به گفته نجفی، سد پلرود نیز یکی از سدهای در حال اجرا است که به‌منظور توسعه بخش‌های آبی استان قابلیت سرمایه‌گذاری در آن وجود دارد. وی گفت: گیلان، استانی با طبیعتی بکر، زیبا و توریستی بوده ولی یکی از مشکلاتی که از آن رنج می‌برد موضوع تولید زباله و مسائل زیست محیطی آن است که البته اکنون اقدامات مختلفی در تفکیک از مبدأ و نصب زباله سوز آغاز شده است.

یان کاوان، رئیس اتاق بازرگانی چک و ایران نیز در این نشست با اشاره به شرایط جدید و ظرفیت‌ها و محصولات موجود در استان از تقویت ارتباطات اتاق بازرگانی جمهوری چک با استانداری گیلان خبر داد و گفت: جمهوری چک از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لکوموتیو بوده و سرمایه‌گذاران این کشور می‌توانند در بخش‌های مختلف طرح‌های ریلی کار کنند و برای ادامه مذاکرات فنی و پیشنهاد فاینانس در این خصوص تیم مشترک تشکیل خواهد شد، این مذاکرات نیز به‌منظور تبادل نیازها بین دو کشور و ارتقای سطح تعاملات انجام می‌گیرد. وی از اظهار تمایل تجار کشورش در خصوص آغاز سرمایه‌گذاری در بخش‌های نیروگاهی، محیط‌زیستی و ریلی گیلان خبر داد و افزود: این اطمینان را به مسوولان گیلان می‌دهیم که در بخش‌های مختلف از شروع تا بهره‌وری با ظرفیت بالا آماده سرمایه‌گذاری هستیم و در مقابل خواهان جذب محصولات و تولیدات کشاورزی آن استان برای تامین نیازمندی‌های کشورمان هستیم. رئیس اتاق بازرگانی چک و ایران افزود: از شرکت‌های بسیار با تجربه چک در زمینه‌های محیط‌زیست، تصفیه آب، انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل‌ونقل، راه‌آهن، ‏ معدن، صنایع داروسازی، توربین‌های آبی، پتروشیمی و صنایع نفت و گاز و صنایع غذایی بهره می‌بریم که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش همکاری‌ها میان دو کشور باشد.