فرصت تجاری ایران در روسیه
دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت قزوین گفت: مرداد سال گذشته با تحریم روسیه از سوی آمریکا و اروپا فرصتی برای ترکیه و ایران ایجاد شد که ترک‌ها بیشترین استفاده را از این فرصت به‌دست آوردند، درحالی‌که ایران نتوانست از این فرصت استفاده کند. علی محمدزمانی در کارگروه توسعه صادرات استان که با حضور استاندار برگزار شد، با اشاره به اینکه بازار روسیه فرصتی برای خروج از رکود است، افزود: اکنون با تحریم ترکیه از سوی روسیه فرصتی مناسب برای محصولات ایرانی فراهم شده است که نباید بگذاریم از دست برود. وی با بیان اینکه در این شرایط رکود و کاهش قیمت نفت، بهترین فرصت برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم شده است، افزود: باید با برنامه‌ریزی و همت مضاعف سهم ترک‌ها را از این بازار گسترده و جذاب به خود اختصاص دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه جایگزینی محصولات ترک، قزوین ظرفیت بالایی در تمام زمینه‌ها همچون محصولات صنعتی، دامی، لبنی، غذایی و کشاورزی دارد که در شرایط رکود فعلی، تولیدکنندگان این محصولات دچار تعطیلی واحد شده یا با حداقل ظرفیت مشغول به‌کار هستند. رئیس خانه صنعت و معدن قزوین، صادرات کشمش ایران به روسیه را حدود ۱۸ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: صادرات ترکیه در این محصول، رقمی معادل ۱۰ برابر کشور ما بوده و تامین این ظرفیت اکنون برای کشور و بخصوص قزوین فراهم شده است.

وی همچنین ظرفیت تولید عسل و تخم‌مرغ را در استان بالا دانست و اعلام کرد: سهم ترکیه از این بازار در روسیه ۵/ ۳ میلیون دلار در سال است و استان ما می‌تواند سهم عمده‌ای را از آن خود کند. واحدهای تولیدی لبنیات قزوین با ظرفیتی که دارند می‌توانند واردات لبنی روسیه از ترکیه را که حدود ۶۵۰میلیون دلار در سال است تامین کنند. زمانی در پایان گفت: بازار روسیه و همچنین بازار عراق، فرصت تازه‌ای را برای ایران نوید می‌دهد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.