تسریع انجام امور گمرکی در قزوین
دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: مدیرکل گمرک قزوین گفت: با راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی و انجام تشریفات از سوی ارباب رجوع از طریق سامانه اظهار از راه دور ضمن افزایش چشمگیر سرعت کارها، دقت در تشریفات گمرکی هم بیشتر می‌شود.

علیرضا صدری‌خواه افزود: اکنون تشریفات گمرکی کالاهای وارداتی در مسیر سبز حدود سه ساعت و در سایر مسیرها نیز در حداقل زمان استاندارد صورت می‌گیرد و با اتصال سازمان‌های همجوار گمرک، دیگر نیازی به حضور فیزیکی ارباب رجوع برای تکمیل تشریفات نیست. وی افزود: تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی در گمرک قزوین حداکثر در یک روز انجام می‌شود. مدیرکل گمرک قزوین گفت: در یک ماه گذشته سازمان‌های مرتبط با گمرک همچون سازمان استاندارد، معاونت غذا و دارو، حمل‌ونقل و پایانه‌ها، قرنطینه نباتی جهاد کشاورزی، به‌طور مجازی و مستقیم به سامانه جامع امور گمرکی متصل شدند که این روش موجب جلوگیری از اتلاف وقت تجار و ارباب رجوع، افزایش دقت و سرعت و شفافیت در تشریفات گمرکی شده است.

صدری‌خواه یادآور شد: استفاده از سیستم جامع امور گمرکی موجب می‌شود تمامی مجوزهای صادر شده از سوی سازمان‌های مرتبط با تجارت در بستری امن و با حداقل زمان در تشریفات گمرکی مورد استفاده قرار گیرد و یکپارچه شدن اطلاعات و مجوزهای مورد نیاز در تجارت باعث کاهش تقلب و تخلف در اسناد گمرکی و مجوزهای سایر سازمان‌ها می‌شود. صدری‌خواه در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات کالا در سال جاری گفت: در ۹ماه امسال بیش از ۲۸۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۲ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۲ درصد و از نظر ارزش ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: بیشترین اقلام صادراتی از گمرک استان شامل ماکارونی، گلوکز، کیسه پلاستیکی، کشمش، کاشی، شیشه، سیب زمینی، سرکه، چیپس، تخم مرغ، مواد شوینده، پلاستیک رولی، بطری شیشه‌ای، پارافین جامد و موکت است. صدری‌خواه تصریح کرد: اقلام وارداتی به گمرک قزوین نیز شامل کنترل پانل، قطعات کولر خودرو، قطعه نیم ساخته کلاچ سواری، کمپرسور کولر خودرو، قطعات ماشین‌آلات، چسب، قطعات پلاستیک یخچال و دینام سواری و یدکی اسکانیا بوده است. مدیرکل گمرک قزوین افزود: کشورهای عمده بازار صادراتی استان را عراق، تاجیکستان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان و گرجستان تشکیل می‌دهند. وی یادآور شد: بیشترین کالاهای وارداتی به گمرک از کشورهای امارات، ترکیه، چین، سنگاپور، کره‌جنوبی، آلمان، ایتالیا و تایوان بوده است.