آذربایجان شرقی به استقبال نوروز رفت
دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک‌رفتار: نخستین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی با حضور نمایندگان اعضای کارگروه‌های تخصصی ستاد سفر با هدف بررسی مسائل و رایزنی برای آماده‌سازی بسترها و رفع نواقص خدمات سفر در نوروز 1395 به ریاست معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد. فرزین حق‌پرست در این نشست ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان از 1120 مورد بازدید و سرکشی از مراکز اقامتی و تاسیسات مرتبط گردشگری در 6 ماه نخست سال‌جاری خبر داد. وی برگزاری نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و چند جشنواره محلی با هدف توسعه گردشگری روستایی و بوم‌گردی را از اقدامات صورت گرفته از سوی این اداره کل به‌منظور معرفی و توسعه گردشگری استان اعلام کرد. حق‌پرست با بیان اینکه در 6 ماه نخست سال‌جاری یک میلیون گردشگر از مراکز اقامتی تبریز استفاده کرده‌اند، گفت: در این مدت 250 هزار گردشگر خارجی نیز از تبریز و جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی دیدن کرده‌اند. استانداردسازی مراکز اقامتی از دیگر موارد مطرح شده از سوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این نشست بود. وی با تاکید بر کیفیت خدمات سفر افزود: استاندارد‌سازی مراکز اقامتی استان آغاز شده و با جدیت در حال پیگیری است.

حق‌پرست اهمیت آموزش و ارتقای آگاهی و توانمندی فعالان و صنوف مرتبط در حوزه گردشگری را یادآور شد و با اظهار تاسف از نگاه موجود به آموزش درسطح مدیریتی و سازمان‌های ذی‌صلاح گفت: متاسفانه آموزش به‌عنوان زیرساخت گردشگری محسوب نمی‌شود و نتوانسته‌ایم اعتباری برای آن بگیریم. وی کمبود و حتی نبود تابلوهای اطلاع‌رسانی گردشگری در شهرها و روستاهای هدف گردشگری را از دیگر نقایص در بخش گردشگری استان دانست و افزود: باز نبودن مساجد در طول روز و تعطیلی بازار تاریخی تبریز در ایام نوروز از دیگر نارضایتی‌های گردشگران داخلی و خارجی در سفر به تبریز و آذربایجان شرقی بوده است. وی خواستار همراهی بازاریان برای دایر بودن بازار تاریخی تبریز در ایام نوروز شد و خاطرنشان کرد: نواقصی همچون این موارد به گردشگری استان لطمه می‌زند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به کمبود مراکز اقامتی استان گفت: مهمان‌پذیرها برای بهسازی و بهبود شرایط خود توان مالی مناسبی ندارند و بانک‌ها نیز تسهیلاتی در این مورد نمی‌دهند.

پیگیری اصلاح ورودی‌های شهر و ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در مبادی ورودی از دیگر موارد مطرح شده از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بود. محمدصادق پورمهدی خواستار پیگیری مصوبات ستاد اجرایی خدمات سفر از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان شد و تاکید کرد: پیگیری مصوبات تضمین عملیاتی شدن آنها است. قائم‌مقام ستاد اجرایی خدمات سفر استان نیز در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در بحث آموزش بر تداوم این روند تاکید کرد. رضا خلیلی بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از هتل لاله تبریز را خواستار شد و گفت: افتتاح این هتل می‌تواند سبب رقابت و ارتقای سطح خدمات سایر مراکز اقامتی استان باشد. وی مشارکت‌دهی بخش خصوصی در ستاد اجرایی سفر را خواستار شد و گفت: سهم بزرگ کار بر عهده بخش خصوصی است.

خلیلی معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های استان را در کنار رفع نواقص حوزه گردشگری ماحصل یک کار گروهی دانست و گفت: انجام این کار از عهده صرفا یک اداره یا نهاد دولتی خارج است. توسعه و گسترش مراکز اقامتی در شهرستان‌ها به‌خصوص در منطقه آزاد ارس و بهره‌گیری از ظرفیت خانه‌های تاریخی به عنوان هتل بوتیک از سایر موارد اشاره شده در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان بود.