دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: نباید توسعه کرمانشاه را فقط به «مگاپروژه‏ها» محدود کنیم و از طرح‌های متوسط و کوچک غافل بمانیم. کیوان کاشفی با بیان اینکه اجرای مگاپروژه‏ها از راه‏های مهم پیشرفت استان است، اظهار کرد: اگرچه به طرح‌های کلان نیاز داریم، اما به همان اندازه به طرح‌های متوسط و کوچک هم نیازمندیم. وی معتقد است: هم در اجرای طرح‌های کلان و هم طرح‌های کوچک نباید به یک بخش خاص محدود شویم و برای کشاورزی، صنعت، زیرساخت‏ها و گردشگری باید برنامه داشته باشیم. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در ادامه اجرای طرح‌های کلان را نیازمند چند امر مهم دانست و افزود: ابتدا باید دانش فنی و اطلاعات اجرای این طرح‌ها را داشته باشیم تا در مباحث نرم‏افزاری دچار مشکل نشویم.

کاشفی سرمایه و اعتبار طرح‌های کلان را اصل اساسی دیگر برشمرد و اعلام کرد: در شرایط کنونی توان دولت اجازه اجرای چنین طرح‌های کلانی را نمی‏دهد، از سوی دیگر بانک‏ها هم شرایط مناسبی برای پرداخت تسهیلات ندارند. وی تنها راه تامین سرمایه مگاپروژه‏ها را اتکا به سرمایه بخش خصوصی دانست و ادامه داد: البته برای اجرای طرح‌های بسیار کلان باید توان و سرمایه بخش خصوصی استان تجمیع شود و این اقدام از عهده یک بخش به تنهایی خارج است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه با اشاره به مهم‌ترین طرح‌های کلانی که در استان قابلیت اجرا دارند، تاکید کرد: ابتدا باید بر طرح‌های نیمه تمامی که در استان وجود دارد، همچون پالایشگاه آناهیتا، راه‌آهن و مناطق ویژه اقتصادی که هر یک می‏توانند برای استان تحول‏آفرین باشند تمرکز کنیم. به گفته این مسوول، در برخی از بخش‏های دیگر همچون انرژی و صنایع پایین‌دستی نفت و پتروشیمی جای کار زیادی داریم. کاشفی اعلام کرد: در بخش کشاورزی هم با توجه به ظرفیت فراوان استان، باید روی صنایع تبدیلی بیشتر کار کنیم. عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: صنایع های‏تک هم در تمام دنیا کاربردهای فراوانی دارد و از این بخش هم نباید غافل شویم.