دنیای اقتصاد، مشهد، فاطمه رافع: شهردار مشهد میزان مطالبات شهرداری از دولت را حدود سه هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: مطالبات ما از دولت زیاد است اما به جایی نرسیده است. سیدصولت مرتضوی در ادامه از کاهش 23 درصدی درآمد شهرداری در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. وی با بیان اینکه در سال 92، 10 میلیون مترمربع پروانه صادر شده که بخشی از آن فروش تراکم بود، گفت: درآمد شهرداری در سال 92، 1500 میلیارد تومان بوده است؛ در سال گذشته، 6 میلیون مترمربع پروانه و تراکم صادر شد که درآمد شهرداری در این سال به 1700 میلیارد تومان رسید؛ در 6 ماه نخست سال جاری نیز دو میلیون مترمربع پروانه صادر شده است و درآمد شهرداری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 23درصد کاهش داشته است.

مرتضوی در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» در خصوص خروجی سفر هیات‏های خارجی به مشهد گفت: بعد از مذاکرات هسته‎ای، سفر هیات‎های خارجی به مشهد با شیب تندی صورت گرفت اما بیشتر آنها به دنبال تحمیل تولیدات خود هستند نه به دنبال سرمایه‎گذاری؛ آنها فکر می‎کنند باغ سبزی برای عرضه تولیدات آنها فراهم شده است اما ما می‌گوییم هیات‎های خارجی باید برای مشارکت با بخش خصوصی به مشهد بیایند که این مشارکت برای کشور ما نیز ارزش افزوده و اشتغال‎زایی به دنبال داشته باشد؛ در حال مذاکره هستیم اما این مذاکرات هنوز به جایی نرسیده است.

شهردار مشهد مهم‎ترین دغدغه حوزه اقتصادی را پرداخت مطالبات بانک‎ها اعلام کرد و افزود: از سال ۸۴ تا ۹۰، ۱۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه شده بود و زمانی که ما مسوولیت را بر عهده گرفتیم، اصل و فرع این اوراق مبلغ سه هزار میلیارد تومان بود که شهرداری باید به بانک‏ها پرداخت می‏کرد؛ خوشبختانه معاونت اقتصادی شهرداری مشهد اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد و بخش قابل توجهی از بدهی سابق شهرداری به بانک‌ها را پرداخت کرد و از این طریق توانستیم اعتماد بانک‌ها را جلب کنیم. مرتضوی به انتشار ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید اشاره و خاطرنشان کرد: یک هزار میلیارد تومان از این اوراق برای خطوط قطار شهری است که ۵۰ درصد آن باید از سوی دولت پرداخت شود؛ در این دوره مبلغ یک هزار میلیارد تومان از منابع ملی به طرح ‌های مشهد تزریق شد.

شهردار مشهد با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان در بافت‏های فرسوده مشهد هزینه شده است، تصریح کرد: پیشنهاد انتشار یک‌هزار میلیارد تومان اوراق صکوک را برای بافت‏های فرسوده دادیم؛ در سفر معاون اول رئیس‎جمهوری به مشهد نیز ایشان وعده دادند یک هزار میلیارد تومان تسهیلات رسوخ شده استان را پرداخت کنند اما تلاش‎های ما تاکنون به نتیجه‎ای نرسیده است. مرتضوی در ادامه از بهره‎برداری از ۳۶ طرح با اعتبار ۴۷۵ میلیارد تومان تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار کرد: پایانه مسافربری صبا، سالن ورزشی و سوله بحران در بلوار نماز، مجتمع تعمیراتی خدماتی تاکسیرانی، راه‌اندازی چهار ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا و رونمایی از دو هزارمین تاکسی نوسازی شده برخی از این طرح‎ها است. شهردار مشهد با اشاره به بهره‎برداری از طرح توسعه خط یک قطار شهری با اعتبار ۲۱۳ میلیارد تومان در دهه فجر، به ارائه گزارشی از عملکرد دو سال گذشته مدیریت شهری پرداخت و پیشرفت ۵۵ درصدی خط دو قطار شهری، بهره‎برداری از تقاطع غیرهمسطح جانباز، افتتاح تقاطع غیرهمسطح شهید گمنام، بهره‎برداری از تالار شهر و تصویب طرح جامع مشهد را برخی از اقدامات انجام شده در دو سال گذشته اعلام کرد.