دنیای اقتصاد، بندرعباس، جمیله دبیری‌نیا: مدیرکل ثبت احوال هرمزگان گفت: با توجه به اینکه هرم سنی جمعیت کشور به سمت میانسالی می‌رود، گیلان پیرترین استان و هرمزگان پس از سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور با میانگین جمعیتی سنی 4/ 26 است. مهدی عسکری‌زاده با بیان اینکه آهنگ رشد ولادت در هرمزگان از 7/ 0 درصد در سال 88 به 9/ 7 درصد در سال جاری رسیده است، اعلام کرد: در ۹ ماه نخست امسال ۳۱ هزار و ۳۱۷ واقعه ولادت در هرمزگان به ثبت رسیده که از این میزان ۱۶ هزار و ۳۸ مورد ولادت پسران و ۱۵ هزار و ۲۷۹ مورد نیز ولادت دختران بوده است.

عسکری‌زاده ادامه داد: بیشترین نرخ ولادت در هرمزگان مربوط به شهرستان‌های جاسک، بندرخمیر و قشم و کمترین نیز مربوط به حاجی آباد، بشاگرد و ابوموسی است. وی با اشاره به آمار وفات در هرمزگان طی سال جاری اظهار کرد: در این مدت ۴۸۸۸ واقعه فوت در هرمزگان ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۱/ ۵ درصدی نشان می‌دهد. مدیرکل ثبت احوال استان خاطرنشان کرد: بیشترین آمار فوت در هرمزگان مربوط به شهرستان‌های بشاگرد، میناب و بندرخمیر است و کمترین نیز مربوط به قشم، بستک و جاسک است. عسکری‌زاده با بیان اینکه در سال جاری ۱۱ هزار و ۲۵۰ واقعه ازدواج در هرمزگان به ثبت رسیده است، تصریح کرد: میزان ازدواج در هرمزگان ۶۸ مورد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: بیشترین ازدواج‌ها در شهرستان‌های حاجی‌آباد، رودان و میناب و کمترین ازدواج‌ها نیز در پارسیان و بندرخمیر به ثبت رسیده است. وی در ادامه با اشاره به آمار طلاق اظهار کرد: در سال جاری ۲۳۶۴ واقعه طلاق با افزایش ۲۸۱ مورد نسبت به سال گذشته در هرمزگان ثبت شده و این استان رتبه ۱۹ کشور را به لحاظ طلاق در اختیار دارد. عسکری‌زاده گفت: تاکنون ۱۳۴ هزار و ۳۴۰ قطعه کارت ملی هوشمند در استان اخذ درخواست شده است و امور اخذ درخواست این تعداد کارت از طریق ۶۱ ایستگاه صورت گرفته که ۲۲ ایستگاه در دفاتر پیشخوان و ۱۷ ایستگاه در دفاتر پستی و بقیه نیز در اداره‌های شهرستانی ثبت احوال مستقر هستند. عسکری‌زاده با تاکید بر اینکه متقاضیان برای ثبت‌نام به کافی‌نت‌ها مراجعه نکنند، اضافه کرد: افراد می‌توانند شخصا برای نوبت‌گیری اقدام کنند در غیر این‌صورت به دفاتر پیشخوان مراجعه داشته باشند. مدیرکل ثبت احوال هرمزگان به برگزاری انتخابات در سال‌جاری اشاره و گفت: در هرمزگان توانسته‌ایم جلوتر از بسیاری از استان‌ها برای فرمانداران و بخشداران و اعضای هیات‌های اجرایی و نظارت کارت هوشمند ملی صادر کنیم.