توسعه روابط تجاری ایران و روسیه
دنیای اقتصاد، رشت، محدثه بی‌‌آزار: مدیر روابط عمومی و امور بین‌‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی اعلام کرد: به‌منظور توسعه همکاری‌‌های منطقه‌‌ای و تحکیم و تعمیق مناسبات اقتصادی و بازرگانی دو کشور به‌ویژه در حوزه دریای خزر، تفاهم‌‌نامه‌‌ای بین رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و سرگئی میلوشکین مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» آستراخان (فدراسیون روسیه) و با حضور رادیک خاریسوف وزیر صنعت، حمل‌ونقل و ارتباطات جمهوری آستراخان در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منعقد شد. امین افقی گفت: این تفاهم‌‌نامه به‌منظور همکاری برای گسترش مبادلات اقتصادی، تجاری، صنعتی، ترانزیت، توسعه خدمات بندری و حمل‌ونقل کالا و با هدف ارتقای همکاری‌‌های دو جانبه با استفاده از امکانات بالقوه به امضای دو طرف رسید.

وی اظهار کرد: در این تفاهم‌‌نامه مقرر شد دو طرف با توجه به توانمندی‌‌ها و امکانات دو منطقه اعم از برخورداری از سایت‌‌های صنعتی و بنادر موجود، نسبت به توسعه همکاری‌‌های دوجانبه در بخش‌‌های تجاری، تولیدات مشترک، ترانزیت، حمل‌ونقل کالا و ارتقای سطح مبادلات بندری و تخلیه و بارگیری و تامین نیازهای دو کشور با بهره‌‌مندی از ظرفیت‌‌های دو منطقه اقدام کنند. به گفته افقی، با توجه به اهمیت دو منطقه انزلی و آستراخان به‌عنوان مسیر مبادلاتی به اروپا و نقش آن در توسعه مبادلات بازرگانی؛ دو طرف متعهد شدند همکاری مشترک برای امنیت این مسیر از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط دو کشور و توان ترانزیتی و حمل‌ونقل کالا بین دو منطقه را افزایش دهند.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد مسوولان دو منطقه در نشست‌‌های دوره‌ای که به‌طور متناوب در منطقه آزاد انزلی و منطقه لوتوس آستراخان روسیه برگزار خواهد شد، ابعاد مختلف موضوع را بررسی و تدابیر لازم را برای ایجاد رونق این مسیر مبادلاتی اتخاذ کنند. اعمال نظارت برای ارائه تسهیلات و مزیت‌های جدید برای فعالان اقتصادی و تجار دیگر مفاد این تفاهم‌‌نامه را تشکیل می‌‌دهد. مدیر روابط عمومی و امور بین‌‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: در ادامه این تفاهم‌‌نامه طرفین متعهد شدند نسبت به تشویق توسعه روابط تجاری طرفین و برقراری ارتباط بین بازرگانان دو کشور اقدام کنند. همچنین دو طرف بر افزایش مذاکرات میان فعالان بخش خصوصی و نیز تبادل هیات‌های بازاریابی دو منطقه و تشکیل شورای مشترک بازرگانی در آینده نزدیک برای ایفای نقش هرچه بیشتر در تقویت همکاری‌های تجاری تاکید کردند.

افقی افزود: همچنین مقرر شد پیگیری‌‌های لازم در خصوص امکان اختصاص بارانداز و بهره‌‌برداری از زیرساخت‌های بندری همچون انبار، سردخانه و سیلو در بنادر دو منطقه برای تجار دو طرف صورت بگیرد و ایجاد شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌‌المللی و کشتیرانی برای توسعه مبادلات دریایی، گردشگری و بندری را از طریق مشارکت فعالان بخش خصوصی دو طرف پیگیری کنند. وی اعلام کرد: دو طرف نسبت به انجام بررسی‌های لازم برای شناسایی مشکلات فراروی تجارت دو منطقه تاکید کرده و متعهد شدند تا اقدامات لازم را برای رفع موانع به عمل آورند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد: پیگیری و ارائه تسهیلات لازم به‌منظور تسریع در صدور روادید تجاری برای فعالان اقتصادی دو منطقه، توسعه همکاری‌ها در زمینه نقل و انتقال کالا و توسعه خدمات بازرگانی، امکان فعالیت شعبه‌های بانک‌های روسیه و همچنین موسسه‌‌‌‌های بیمه‌‌ای این کشور بر اساس قوانین جاری دو کشور در منطقه آزاد انزلی، توسعه روابط بازرگانی و معرفی محصولات تولیدی دو طرف نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های متقابل و حضور شرکت‌های دو کشور در نمایشگاه‌های بین‌‌المللی یکدیگر، همچنین برگزاری سمینارها و کمیسیون‌های اقتصادی و تجاری، آموزش و تبادل اطلاعات تجاری بازرگانان دو طرف و پیگیری‌‌های لازم برای برقراری خط مستقیم هوایی بین فرودگاه رشت و آستراخان از مفاد این تفاهم نامه است که به امضای دو طرف رسید.