دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: انبار مرکزی نفت ارومیه که عنوان بزرگ‌ترین انبار نفت شمال‌غرب را با خود یدک می‏کشد ۱۴ سال به‌دلیل نبود اعتبار با کندی اجرا مواجه بود؛ اما قرار است تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.

ساخت این انبار با ظرفیت ۱۱۹ میلیون لیتر سال ۸۰ مطرح و تصویب شد؛ ولی عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۶ آغاز و مقرر شد در سال ۹۲ آماده بهره‌برداری شود. انبار مرکزی نفت ارومیه سال ۸۵ در ردیف طرح‌های مصوب سفر هیات دولت وقت به آذربایجان غربی قرار گرفت؛ اما اعمال تغییرات در طرح از سوی کارفرما و مشکلات پیمانکاری موجب شد این طرح با گذشت ۱۴ سال به سرانجام قطعی نرسد. انبار مرکزی نفت ارومیه در زمینی به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار، در ۲۰ کیلومتری ارومیه در قالب ۱۱ دستگاه مخزن سقف شناور با در نظر گرفتن قوانین و ایمنی‏های پدافند غیرعامل در حال ساخت است که طی یک دهه اخیر با مشکلات اعتباری زیادی دست و پنجه نرم کرده است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‏های نفتی منطقه ارومیه درباره وضعیت اجرای این طرح گفت: عملیات اجرایی این طرح متوقف نیست و اکنون نیز با پیشرفت بالای ۹۵ درصد در حال اجرا است.

اصغر توفیقی با بیان اینکه طرح در سال ۸۰ تصویب شد؛ ولی عملیات اجرایی آن از سال ۸۶ آغاز شده است، اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف همچون کندی روند تخصیص اعتبار مصوب و مشکلات پیمانکاری و معارض ملکی انبار مرکزی نفت ارومیه به بهره‌برداری نرسیده است.وی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۴۰۰میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است که تاکنون ۳۸۰میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.توفیقی با اشاره به اینکه اتمام عملیات اجرایی طرح نیازمند تزریق ۶۰ میلیارد ریال اعتبار است، گفت: اکنون طرح مشکل اعتباری ندارد و در صورت هزینه کرد این اعتبار تا پایان سال‌جاری شاهد بهره‌برداری از این طرح خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‏های نفتی منطقه ارومیه یادآور شد: با بهره‌برداری از این طرح انبار فعلی نفت ارومیه که در داخل شهر قرار گرفته به خارج از شهر یعنی انبارمرکزی در حال احداث منتقل می‏شود.وی دسترسی راحت‌تر، حل مشکلات ناشی از ترافیک، قابلیت افزایش ظرفیت تا ۳۰۰ میلیون لیتر را در کنار رعایت ضوابط کامل زیست محیطی از مهم‏ترین مزایای طرح انبار مرکزی ارومیه برشمرد. در این انبار طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی ۱۱ دستگاه مخزن سقف شناور شامل ۲ مخزن با ظرفیت ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین، دو مخزن با ظرفیت پنج میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین سوپر، چهار مخزن با ظرفیت حدود ۴۵ میلیون لیتر نفت سفید و سه مخزن با ظرفیت حدود ۳۵ میلیون لیتر گازوئیل پیش‌بینی شده است.