دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: رئیس کمیسیون عمران، برنامه‌ریزی و حمل‌ونقل شهری شورای شهر ارومیه گفت: تله‌کابین ارومیه با گذشت بیش از یک دهه به‌دلیل معارض ملکی و حجم بالای اعتبار به سرانجام نرسیده است.

میرعلی محمدی افزود: اتمام تله ‌کابین ارومیه و طرح‌های مشابه آن همچون شهربازی و طرح‌های روبنایی شهر نیازمند سرمایه‏‌گذار است. وی با اشاره به اینکه تله‌‏کابین از طرح‌های مهم گردشگری در ارومیه به شمار می‌رود، گفت: از سیاست‌های مهم شورای شهر در ارتباط با توسعه سرمایه‏گذاری و گردشگری در ارومیه گسترش زیرساخت‏های شهری، زیربنایی و روبنایی است.

محمدی ادامه داد: متاسفانه تله‌کابین ارومیه به علت انتخاب طول ۱۲ کیلومتری طرح و معارض ملکی به همراه هزینه بالای مورد نیاز برای اجرای عملیات اجرایی تاکنون به اتمام نرسیده و با رکود مواجه است. رئیس کمیسیون عمران، برنامه‌ریزی و حمل‌ونقل شهری شورای شهر ارومیه اضافه کرد: برای عملیاتی شدن این طرح پیشنهاد شد که طول تله‌کابین از ۱۲ کیلومتر به حدود ۲ تا ۵/ ۲ کیلومتر تقلیل یابد که مذاکرات آن با معاونت اقتصاد و سرمایه‏گذاری شهرداری ارومیه در این مورد در حال انجام است. محمدی با تاکید بر اینکه امیدواریم پس از عقد قرارداد جدید با سرمایه‌گذار عملیات اجرایی طرح شروع شود، اظهار کرد: این عملیات تا رفع معارضان ملکی و رکود بازار فعلی و تامین مالی آن، مسکوت است.

وی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذار و اتمام هرچه سریع‌تر این طرح یادآور شد: ارومیه از توانمندی و ظرفیت‌های بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است به این منظور اتمام تله‌کابین می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند. کلنگ احداث بزرگ‌‏ترین و طولانی‏ترین تله‌کابین کشور به طول ۳۶ کیلومتر در ارومیه سال ۷۹ به زمین زده شد که مرحله اول از نخستین فاز این طرح از جانوسلو تا کوه سیر در مسیری به طول ۴۱۲۵ متر اجرا می‏شود. فاز اول این طرح در مسیری به طول ۵/ ۸ کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول ۱۲ کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول ۵/ ۱۵ کیلومتر اجرا می‏شود.