افتتاح پتروشیمی مهاباد به بهمن موکول شد

دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: مجتمع پتروشیمی مهاباد بعد از گذشت یک دهه از کلنگ‌زنی مقرر بود، مهر امسال به بهره‌برداری برسد اما باز با خلف وعده مسوولان افتتاح این طرح مهم صنعتی به بهمن موکول شد.

کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی مهاباد شهریور ۸۳ با حضور رئیس جمهور وقت به زمین زده شد و مقرر بود طی مدت سه سال عملیاتی و آماده بهره‌برداری شود که با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید این وعده به نوعی به دست فراموشی سپرده شد. بالاخره با کش و قوس‏های فراوان پتروشیمی مهاباد که همزمان با پتروشیمی میاندوآب در آذربایجان غربی کلنگ‌زنی شده بود، توانست گوی سبقت را از پتروشیمی میاندوآب خارج و اعتبارات اجرایی را به خود جذب کند، ولی در ادامه به دلایل مختلف روند کار با کندی مواجه شد. کمبود اعتبار، معارض ملکی و تحریم‏های اقتصادی از موانعی بود که پتروشیمی مهاباد را طی یک دهه با فراز و فرودهای زیادی مواجه کرد به‌طوری‌که تاکنون بارها با اعلام افتتاح طرح توسط مسوولان و عملی نشدن آن مواجه شده‏ایم.

بیش از ۹۵ درصد پیشرفت

با همه این اوصاف مجتمع پتروشیمی مهاباد اکنون از ۹۵ درصد پیشرفت برخوردار بوده که مقرر شده بهمن امسال بهره‌برداری شود تا حداقل یکی از انتظارات مردم مهاباد و منطقه به نتیجه برسد.

در مسیر این خط لوله اتیلن شمال غرب از عسلویه به مهاباد ۶ واحد پتروشیمی در مناطق محروم همچون خرم‌آباد، گچساران، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، مهاباد و سنندج احداث می‏شود و منبع تأمین‌کننده اتیلن مورد نیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله واحدهای بندر امام و عسلویه هستند.

تولید واقعی در بهمن

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص دلایل تاخیر بهره‌برداری از این طرح صنعتی گفت: این واحد تولیدی بزرگ که قادر است علاوه‌بر ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از ۵۰۰ نفر، سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سبک و سنگین و ۳۰ هزار تن بوتن ۱ را تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی کند، اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت دارد. جعفر صادق‌اسکندری افزود: احداث مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب احداث خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول ۱۶۰۰ کیلومتر ایجاد می‏شود که با احتساب انشعابات آن به حدود ۲۰۰۰ کیلومتر می‏رسد. وی ادامه داد: این واحد تا پایان بهمن آماده بهره‌برداری شده و قرار است به تولید واقعی برسد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از ایجاد نخستین شهرک تخصصی پتروشیمی استان در مهاباد خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از مجتمع پتروشیمی مهاباد و راه‌اندازی این شهرک صنعتی در آینده مهاباد و استان به یکی از قطب‏های مهم این صنعت تبدیل خواهند شد.

اسکندری با اشاره به اینکه اکنون مجتمع پتروشیمی مهاباد به‌طور غیررسمی در حال فعالیت بوده و خط بوتن وان که خوراک سایر مجتمع‏های پتروشیمی است در حال تولید است، افزود: با نصب ماشین‌آلات باقی‌مانده خط تولیدی سایر مجموعه نیز راه‌اندازی می‏شود. وی انواع لوله‏های پلاستیکی با کاربرد در بخش کشاورزی و صنایع ساختمانی، تولید کیسه‏های پلی‌اتیلنی برای حمل‌ونقل کالا، فیلم‏های پلی اتیلنی، کارتن‏های پلاستیکی در صنعت بسته‌بندی، تولید قطعات پلاستیکی مورد کاربرد در خودروسازی و صنایع و لوازم خانگی که پلی‌اتیلن به نحوی در آنها مورد استفاده دارد را از کالاهایی اعلام کرد که قرار است در این مجتمع تولید و به بازار عرضه شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی همچنین به راه‌اندازی کارخانه پتروشیمی میاندوآب، ارومیه و منطقه آزاد ماکو در استان اشاره و یادآور شد: سرمایه‌گذاری در زمینه‏های مختلف به‌طور قطع توسعه استان و اشتغالزایی برای جوانان را به دنبال دارد.

فعالیت 21 شهرک صنعتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه تلاش جدی برای توسعه فعالیت‏های صنعتی در استان در حال شکل‏گیری است، اظهار کرد: اکنون در بخش صنعت استان ۲۱ شهرک صنعتی وجود دارد که حدود ۲۸۰۰ واحد تولیدی در بخش‌های مختلف آن راه‏اندازی شده است. اسکندری ادامه داد: برای توسعه فعالیت‏های صنعتی همچون نوسازی ماشین‏آلات، تجهیزات و همچنین تبادل دانش فنی و سرمایه‏گذاری مشترک در این زمینه را مدنظر داریم. وی اعلام کرد: با توجه به مشکلات موجود در این زمینه، کمبود اعتبارات و تسهیلات، فعالان این عرصه چنین باور دارند که باید برای توسعه و ارتقای دامنه فعالیت‏هایشان در زمینه سرمایه‏گذاری مشترک اقدام شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تلاش برای توسعه سرمایه‏گذاری‏های مشترک را یکی از محورهای فعالیت و مباحث جدی در سازمان اعلام کرد و گفت: توانمندی‏های اقتصادی استان باید برای علاقه‏مندان به‌منظور ورود به این عرصه تبیین شود.