افزایش 25 درصدی صدور کالا از قزوین به عراق

دنیای اقتصاد، قزوین: مدیرکل گمرک قزوین گفت: به‌رغم مشکلات امنیتی ایجاد شده در عراق، در نیمه اول سال جاری میزان صادرات کالا از گمرک قزوین به این کشور با ۲۵ درصد افزایش به ۱۰۴ میلیون دلار رسید. علیرضا صدریخواه افزود: عمده کالاهای صادراتی شامل کاشی، سرامیک، تخم‌مرغ، کولرآبی، آهن‌آلات، فولاد، انواع شیشه ساختمانی، پودر شوینده، مایع ظرفشویی، پری فرم، چینی‌آلات بهداشتی، موکت، مواد غذایی، انواع کابل‌های برق، ورق‌های آلومینیومی و موتورسیکلت است.

وی در ادامه گفت: با دایر شدن دفتر اتاق بازرگانی ایران در کربلا شاهد تحول خوبی در مراودات کالا با عراق هستیم که اگر از این ظرفیت به‌خوبی استفاده شود شاهد بالا رفتن میزان صادرات به عراق خواهیم بود. صدریخواه در ادامه گفت: در این مدت شاهد کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی واردات به گمرک قزوین بوده‌ایم که مهم‌ترین علت، رکود تولید و کاهش ساخت خودروهای نیمه ساخته‌ است. صدریخواه به برپایی نمایشگاه محصولات ایرانی در عراق اشاره کرد و درباره انتقال تجهیزات از گمرک برای برپایی این نمایشگاه گفت: گمرک استان برای صدور مجوز ارسال کالا به این نمایشگاه تسهیلات لازم را فراهم می‌کند و مشکلی ندارد.

صدریخواه گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک قزوین به‌عنوان شاهراه اقتصادی پنج استان و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال و جنوب و همچنین امکانات منحصربه‌فرد اقتصادی و تجاری، وجود ۲۵۰۰واحد تولیدی فعال و شهرک‌های صنعتی لیا، البرز، کاسپین، حیدریه، ضیاءآباد و تاکستان، اداره کل گمرک قزوین به‌عنوان یکی از مراکز گمرکی مهم اجرایی مطرح است که توانسته با انجام تشریفات گمرکی آسان، دقیق و سریع به توسعه فضای کسب‌وکار رونق بخشد.