دنیای اقتصاد، شرق استان تهران، محسن عسکری: تالاب فصلی بندعلیخان ورامین از بزرگ‌ترین تالاب‌های فصلی تهران همواره پذیرای پرندگان مهاجر است.

خشکی بندعلیخان علاوه‌بر تغییر رفتار پرندگان مهاجر، اثراث سوء زیست محیطی نیز با خود به همراه آورده به‌گونه‌ای که این تالاب خشک شده به کانون جدیدی از گرد و غبار برای ورامین و استان تهران تبدیل شده است.

این تالاب در دو سال گذشته به‌دلیل خشکسالی در منطقه رو به خشکی رفته و حیات مجدد آن به بارش نزولات جوی بستگی دارد. تالاب بندعلیخان که در ۳۵ کیلومتری جنوب ورامین واقع شده، همیشه از اوایل مهر پذیرای هزاران پرنده مهاجر کنار آبزی همچون مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و نیز پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و تعداد کمی فلامینگو، درنا و قو بود که زمستان را در این منطقه سپری می‌کردند ولی کاهش بارش‌ها در منطقه باعث شد تا این تالابِ خشک شده و پرندگان به این تالاب مهاجرت نکنند.

متاسفانه ورود پساب تصفیه نشده شهرک صنعتی چرمشهر به تالاب بندعلیخان باعث شده تا این گرد و خاک با رسوب پساب تصفیه نشده چرمشهر که عمدتا از فلزات سنگین تشکیل می‌شود همراه شود و این موضوع مشکلات بهداشتی فراوانی را برای ساکنان روستاهای اطراف این تالاب به وجود می‌آورد.