افغانستان نیازمند سیمان ایران است

دنیای اقتصاد، شهرری، روح‌الله حسین‌زاده: داوود شاه صبا وزیر معادن و پترولیوم افغانستان در راس هیاتی عالی‌رتبه از کارخانه سیمان تهران دیدن کرد.

پاک ایمان، مدیر مجتمع صنعتی سیمان تهران در این دیدار با اشاره به تاریخچه سیمان تهران گفت: سیمان تهران با تاسیس اولین واحد سیمان با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز عرضه محصولات خود را به بازار شروع کرد و به‌منظور پاسخگویی به نیاز بازار، تعداد خطوط خود را افزایش داد، به‌طوری که اکنون با ظرفیت تولید اسمی ۱۲۱۰۰ تن در روز از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیمان کشور است.

فاطمیان، مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به مهم‌ترین فعالیت صنعت سیمان در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون در کشور ظرفیت تولید سالانه ۸۰ میلیون تن سیمان را دارا هستیم که این رقم در پایان سال‌جاری به ۸۵ میلیون تن خواهد رسید. وی افزود: صنعت سیمان ایران ظرفیت تولید ۲۷ نوع سیمان آمیخته برای صادرات به کشورهای همسایه همچون افغانستان را دارا است.

فاطمیان با اشاره به اینکه ایران توانایی ساخت کارخانه سیمان را در افغانستان دارد، افزود: در گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد تکنولوژی این صنعت در کشور ایران بومی بود و ۸۵ درصد آن از نظر فناوری و دانش از کشورهای دیگر وارد می‌شد ولی اکنون ۸۵ درصد این صنعت بومی است، به طوری که تمام شرکت‌های مهندسی و خدمات مهندسی برای ساخت، نصب و راه‌اندازی این‌گونه تجهیزات را دارا است.

در ادامه داوود شاه صبا، وزیر معادن و پترولیوم افغانستان نیز با اظهار خرسندی از وضعیت مطلوب و جایگاه ارزشمند صنعت سیمان در ایران، از برقراری ارتباط و همکاری با توجه به نیاز کشورش به صنعت سیمان استقبال کرد و با بیان اینکه بازار مصرف افغانستان فرصت خوبی است که کارخانه‌های سیمان ایران محصولات با کیفیت خود را در آنجا عرضه کنند، از سیمان تهران به‌عنوان یکی از مجموعه‌های پیشرو در این زمینه درخواست همکاری بیشتر کرد.