دنیای اقتصاد، بوشهر، اصغر اقبال مجرد: مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: در نیمه نخست امسال ۴۵ میلیارد و ۸۲۳میلیون متر مکعب گاز در این مجتمع تولید شده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۱۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مسعود حسنی در نشستی به مناسبت آغاز هفدهمین سال فعالیت مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: این مجتمع اکنون ۵۴درصد گاز کشور را تولید می‌کند که این حجم برابر با تولید ۱/ ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز است. وی یادآور شد: این درحالی است که شرکت بریتیش پترولیوم در۲۶ کشور دنیا روزی ۵/ ۲ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کند.

حسنی با اشاره به اهمیت ویژه مخزن گازی مشترک پارس جنوبی و برداشت حداکثری از این مخزن ادامه داد: ارزش مخزن عظیم پارس جنوبی با در نظر گرفتن نفت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار حدود ۲۴۰ سال تولید نفت خام است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: موضوعی که مجتمع گاز پارس جنوبی را از سایر شرکت‌های دیگر در سطح جهان متمایز می‌کند، تنوع محصولات تولیدی است به طوری که علاوه‌بر گاز طبیعی، پروپان، بوتان، اتان، گوگرد و میعانات گازی نیز در این مجتمع تولید می‌شود و فقط میعانات گازی این شرکت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز است.

وی در ادامه افزود: این مجتمع درحال حاضر ۵۴ درصد تولید گاز کشور را در اختیار دارد که تا سال آینده این رقم به ۷۴ درصد و تا پایان سال ۹۶ و پایان توسعه پالایشگاه‌ها، به ۸۰ درصد خواهد رسید.

وی گفت: فازهای ۱۱ گانه افتتاح شده پارس جنوبی نیز در قالب ۶ پالایشگاه درحال بهره‌برداری است.

وی یادآورشد: در نیمه نخست سال گذشته ۴۰۲ میلیون مترمکعب گاز از طریق مشعل‌های فازهای پارس جنوبی بدون هیچ‌گونه استفاده‌ای سوخته شد که با تدبیر انجام شده این رقم امسال به ۲۲۰میلیون متر مکعب کاهش یافته است و برنامه برای کاهش این رقم نیز در دستور کار است. حسنی اضافه کرد: اکنون تولید روزانه گاز ارسالی به خط سراسری در حالت نرمال همه پالایشگاه‌ها، درمجموع به‌طور متوسط ۲۸۰ میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: در نیمه نخست امسال طرح‌های بهینه‌سازی نیز موجب کاهش مصرف سوخت به میزان بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب در این مجتمع شده است.

طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ۲۴ فاز پالایشگاهی و چند پتروشیمی در شهرستان‌های عسلویه و کنگان در جنوب بوشهر در حال اجرا است.