پیگیری دو طرح ریلی کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: استاندار کرمانشاه با اشاره به اهمیت طرح راه‌آهن در توسعه استان گفت: تکمیل طرح‌های راه‌آهن ملایر- کرمانشاه و همچنین کرمانشاه - خسروی از اولویت‌های اصلی مدیریت ارشد استان است که در سفر آینده رئیس‌جمهوری به استان این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

اسدالله رازانی در دیدار با معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی در استانداری اعلام کرد: امکان تخصیص اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی را نیز با جدیت پیگیری می‌کنیم تا از این طریق بتوانیم بخشی از منابع مالی لازم برای تکمیل این طرح بزرگ را فراهم کنیم.

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به تنگناهای مالی و کاهش بودجه عمرانی کشور به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی اظهار کرد: مدیریت طرح‌ها و پیشبرد آنها در چنین وضعیت دشواری کار سختی است و داشتن عملکرد موفق در این شرایط است که تفاوت‌های یک مدیر خوب را آشکار می‌کند.

بسترهای لازم فراهم است

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: خوشبختانه وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی استان به شکلی است که زمینه و بستر مناسب برای توسعه راه‌های روستایی را فراهم کرده است.

رازانی افزود: کرمانشاه در مقایسه با استان‌های دیگر دارای مناطق کوهستانی و سردسیر کمتری است و در عین حال از مناطق گرمسیری کمتری نیز برخوردار است که این وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی بستر مناسبی را برای توسعه راه‌های روستایی استان به وجود آورده است.

استاندار کرمانشاه افزود: در کردستان به‌دلیل وجود کوهستان‌های سخت و سردسیر بودن منطقه، توسعه راه‌های روستایی دشوار است درحالی‌که این شرایط در کرمانشاه بسیار متعادل‌تر و زمینه انجام فعالیت‌های عمرانی در حوزه روستایی فراهم‌تر است.

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به وضعیت امیدوارکننده راه‌های روستایی کرمانشاه اظهار کرد: حدود ۶۱ درصد از راه‌های روستایی استان آسفالت شده است که این میزان از میانگین کشوری که ۵۱ درصد است، بالاتر است.

سیدحسین میرشفیع افزود: وضعیت راه‌های روستایی آسفالته در منطقه ثلاث باباجانی و پاوه از میانگین استانی پایین‌تر است ولی در شهرستان‌های شرقی کرمانشاه شاهد شرایط بهتری هستیم که از میانگین استانی نیز بالاتر است. وی تخصیص اعتبار ناکافی را از مشکلات این حوزه دانست و گفت: هنوز بخشی از اعتبارات سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری در بخش توسعه راه‌های روستایی تخصیص نیافته است و این شرایط روند پیشرفت طرح‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی در ادامه برخورداری از نظم مدیریتی و پرهیز از هزینه‌های اضافی را از دلایل روند خوب پیشرفت طرح‌های حوزه راه روستایی استان دانست و افزود: تعامل صحیح مدیرکل راه و شهرسازی استان اطمینان خوبی در میان پیمانکاران ایجاد کرده و باعث شده طرح‌ها همچنان فعال باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز با اشاره به پیگیری جدی مدیریت ارشد استان برای تامین منابع مالی طرح بزرگ راه آهن ملایر - کرمانشاه اظهار کرد: موضوع تخصیص اعتبار از سوی صندوق توسعه ملی را دنبال می‌کنیم و امیدواریم با رایزنی‌هایی که در این زمینه انجام می‌دهیم، بتوانیم بخشی از اعتبارات مورد نیاز این طرح را تامین کنیم.

مجتبی نیک کردار همچنین از آمادگی حوزه عمرانی برای کمک به آسفالت راه‌های روستایی استان خبر داد و گفت: به همان میزان که وزارت راه و شهرسازی قیر رایگان در اختیار استان قرار دهد، مدیریت استان نیز اعتبارات لازم برای انجام آن را تامین می‌کند.

براساس این گزارش، راه‌آهن غرب کشور با ۵۲۵ کیلومتر، حلقه اتصال کریدور شرق به غرب کشور است که با اتصال از ایستگاه سمنگان در شهر اراک آغاز و ضمن عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلان‌غرب، قصرشیرین و در نهایت خسروی به مرز عراق متصل می‌شود.