دنیای اقتصاد، اصفهان: رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: طبق مصوبات وزارت نیرو قرار است آب زاینده رود برای کشت پاییزه در اختیار کشاورزان شرق اصفهان قرار گیرد.

حسین محمدرضایی افزود: طبق این مصوبه ۴۰۰ میلیون مترمکعب از سد زاینده‌رود برای شرق اصفهان جاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این اقدام مورد انتقاد کشاورزان قرار گرفته است، گفت: کشاورزان معتقدند این میزان آب باید از سد آبشار و نه از سد زاینده‌رود محاسبه شود، چراکه تجربه سال گذشته نشان داد حدود ۵۰ درصد آب در مسیر زاینده‌رود هدر می‌رود.

وی گفت: طول رودخانه از سد زاینده‌رود تا سد آبشار ۲۱۱ کیلومتر است که تا رسیدن آب به شرق اصفهان علاوه‌بر نفوذ آب در سفره‌های زیرزمینی، برداشت‌های غیرمجاز از زاینده رود نیز در این مسیر صورت می‌گیرد.

محمدرضایی با تاکید بر اینکه هنوز زمان دقیق بازگشایی آب زاینده رود و همچنین مدت زمان آن مشخص نیست، افزود: احتمالا تا دو هفته آینده در کمیته ۵ نفره آب متشکل از نماینده جهادکشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، فرماندار، نماینده کشاورزان و همچنین نماینده وزارت نیرو تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

وی در باره نصب کنتور هوشمند برای چاه‌های مجاز کشاورزان گفت: وزارت نیرو به کشاورزان شرق فشار آورده که روی چاه‌های مجاز خود کنتورهای هوشمند نصب کنند؛ اما کشاورزان مخالف این موضوع هستند؛ چرا که هم‌اکنون چاه‌های آنها یا خشک شده یا فقط یک ششم حجم آب موجود در پروانه بهره‌برداری آنها قابل استحصال است.

به گفته رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان، نصب این کنتورها با توجه به حجم لوله برداشت آب، هزینه بالایی حدود ۴ تا ۶ میلیون تومان به کشاورزان شرق تحمیل می‌کند.

محمدرضایی گفت: اگر قرار است نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های مجاز کشاورزان شرق اصفهان انجام شود باید این کنتورها یا رایگان یا با حمایت دولت باید نصب شوند.