دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: با اجرای طرح‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی حوضه‌ آبریز دریاچه ارومیه می‌توان به بازگشت دوباره دومین دریاچه شور جهان به زندگی امیدوار بود. معیشت مردم آذربایجان غربی از راه کشاورزی و فعالیت‌های مردمی بیشتر در حوزه کشاورزی است، به همین دلیل نیز نمی‌توان مردم را از این کار بازداشت و به کسب درآمد از راه‌های دیگری دعوت کرد.

خشکی دریاچه ارومیه و احیای آن نیز دغدغه مهم و از اصلی‌ترین مطالبات، برای مردم آذربایجان به‌ویژه ساکنان اطراف دریاچه ارومیه به شمار می‌رود؛ چرا که خشک شدن دریاچه تاثیر بسیاری در موقعیت آب و هوایی حوضه‌های آبریز و مهم‌تر از آن، در بخش کشاورزی دارد.

بیشترین مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مربوط به بخش کشاورزی است، از همین رو تبدیل شیوه آبیاری سنتی به آبیاری نوین ازجمله آبیاری تحت فشار از مهم‌ترین اقدامات در حال پیگیری در این منطقه است.

یکی از ۲۶ برنامه اجرایی در ستاد احیای دریاچه ارومیه تجهیز اراضی حوضه آبریز از آبیاری سنتی به روش‌های نوین از جمله قطره‌ای، بارانی و لوله‌ای است، به گفته مسوولان از عوامل خشکی دریاچه ارومیه، مصرف نابجای انسان از منابع آبی و در پیش گرفتن روش‌های سنتی و غرقابی در آبیاری اراضی کشاورزی است.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: با توجه به بحران دریاچه ارومیه و هدررفت آب در آبیاری‌های سنتی نیاز به اهتمام ویژه از سوی متولیان این امر وجود دارد و چون برخی سوءاستفاده‌ها از آب‌های سطحی و منابع زیرزمینی انجام می‌شود از این رو نظارت هر چه بیشتر متولیان امر باید اعمال شود.

هادی بهادری افزود: حجم آب قابل استفاده در کشاورزی باید از تمامی منابع آبی آذربایجان غربی مشخص شده و چون در این صورت جهاد کشاورزی و کشاورزان برای میزان آب مشخصی برای آبیاری مزارع و باغات برنامه‌ریزی می‌کنند، حقابه دریاچه ارومیه نیز رعایت می‌شود.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: سال گذشته تنها ۳۵ درصد از اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و کردستان به آبیاری نوین تجهیز شده است. وی اعلام کرد: امسال نیز باید ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرهای حوضه دریاچه ارومیه به آبیاری نوین مجهز شود.

کلانتری تصریح کرد: در روش تحت فشار، آبیاری باید حجمی بوده و ۵ تا ۷ کشاورز از یک چاه به‌طور مشترک استفاده کنند بنابراین نیاز است که کشاورزان روحیه همکاری با یکدیگر را تقویت کنند.

وی افزود: در اجرای این طرح تمام هزینه‌ها بر عهده دولت است و کشاورزان هیچ هزینه‌ای را متحمل نمی‌شوند و در کنار آن در عین سهولت در آبیاری اراضی خود به بهره‌وری بالا در محصولات کشاورزی نیز دست می‌یابند.