دنیای اقتصاد، بندرعباس: کمیته مدیریت صید شیلات هرمزگان با حضور مدیرکل شیلات هرمزگان، کارشناسان شیلات و پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان، تعاونی‌های صیادی و همچنین نمایندگان جوامع صیادی مناطق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شیلات هرمزگان، در این جلسه سید پرویز محبی، مدیر کل شیلات هرمزگان گفت: با تعامل خوبی که بین شیلات و جامعه صیادی برقرار شده است امیدواریم هرچه زودتر شاهد بر چیده شدن صید غیرمجاز باشیم.

وی با اشاره به فرارسیدن فصل صید میگو در هرمزگان از صیادان خواست تا بیش از پیش با یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان همکاری کنند و اداره کل شیلات هرمزگان را در مدیریت هرچه بهتر این موضوع یاری کنند. محبی خاطر نشان کرد: فصل صید میگو از فردا (هشتم مهر) آغاز می‌شود و بر اساس پایش‌های انجام شده در مدت صید زمان پایان این عملیات اعلام خواهد شد. مدیرکل شیلات استان در ادامه تصریح کرد: با توجه به صدمه‌های جبران‌ناپذیری که تورهای صید نامرئی (منوفیلامنت) به منابع آبزی و حتی اکوسیستم آبزیان وارد می‌کنند، استفاده از این نوع تورها به صورت زیرآبی برای تمامی فصول ممنوع است.

این مقام مسوول با بیان اینکه در فصل صید میگو تنها شناور‌های کلاس لنج صیادی میگو گیر مجاز به فعالیت صید میگو هستند، افزود: البته تعدادی از شناورهای کلاس قایق نیز به عنوان شناورهای جمع‌کننده صید در این فصل در کنار شناورهای لنج فعالیت می‌کنند. سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان نیز با بیان اینکه سال گذشته فصل صید ۳۸ روز بود، گفت: در این مدت ۱۶۰۰صیاد با ۱۳۶ فروند شناور صیادی به صید میگو پرداختند.

مسعود بارانی خاطر نشان کرد: در فصل صید میگوی سال گذشته ۱۴۷۱ تن میگو صید شد که از این میزان ۱۰۷۷ تن میگوی درشت و ۳۹۴ تن میگو سر تیز بوده است.

بارانی برنامه‌ریزی برای حضور منظم نیروهای حفاظت منابع، استفاده از مشارکت صیادان میگوگیر، پیشنهاد ادغام صیدگاه‌های میگوی استان (۶صیدگاه) و تعیین ۳صیدگاه در صورت ذخیره مناسب، بازدید منظم کارشناسان صید و پژوهشکده از عملیات صید شناورها، جلوگیری از صید شناورها در شب و ساعات خارج از زمان تعیین شده و همچنین برخورد با صیادان متخلف را از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریتی در فصل صید میگو اعلام کرد.

وی با بیان اینکه سمپاشی شناور و ارائه گواهی سمپاشی توسط مالک آن، شرکت در دوره‌های آموزشی وتوجیهی حفظ ذخایر و افزایش کیفیت محصولات، ارائه بیمه بدنه، دارا بودن سامانه کنترل تردد و به‌روز بودن آن از مهم‌ترین اقدامات قبل از صدور مجوز صید میگو است، افزود: نصب پلاک مربوط به اداره بنادر(شماره ثبت پروانه بهره‌برداری)، بغل نویسی شماره ثبت پروانه بهره‌برداری به صورت واضح، نصب پلاک صید، انجام بازدیدهای لازم توسط کارشناسان شیلات و نیروهای حفاظت منابع از دیگر اقدامات قبل ازصدور مجوز صید میگو است.