دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با اشاره به لزوم حمایت تعرفه‌ای از صنعت ورق عریض فولاد اظهار کرد: قیمت مواد اولیه از چالش‌های تولید است.

گاهی دیده می‌شود که قیمت صادراتی مواد اولیه ورق فولاد کمتر از نرخ فروش در بازار داخل است، این درحالی است که ۹۰ درصد قیمت تمام شده ورق فولاد مربوط به مواد اولیه است.

عزیز قنواتی تصریح کرد: خواهان دریافت مواد اولیه با همان قیمت صادراتی هستیم. اسلب مورد نیاز شرکت ما توسط تولیدکنندگان داخلی ۲۷۰ دلار صادر می‌شود و در ایران ۳۷۰ دلار به ازای هر تن به فروش می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ایران قادر به ساخت ورق‌های عریض ۵/ ۴متری فولادی برای ساخت لوله خطوط انتقال گاز ۵۶ اینچی است، اظهار کرد: این کارخانه به‌دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران، عدم اختصاص بودجه به طرح‌های عمرانی و رکود در بازار نتوانست محصولات را براساس پیش‌بینی‌ها تولید کند. از سوی دیگر واردات ورق‌های عریض فولادی از هند، تولید را مختل کرد.

مدیرعامل فولاد اکسین با تاکید بر تهاتر کالا با هند به جای نفت فروخته شده، خاطرنشان کرد: بهتر بود به جای محصول نهایی مقداری مواد اولیه وارد می‌کردیم تا صنعت ما نیز بتواند فعالیت خود را ادامه دهد؛ از دولت تقاضا داریم واردات ورق‌های عریض فولاد را بخاطر حمایت از تولید داخل سامان‌دهی کند. قنواتی با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز ورق‌های عریض فولاد اکسین توسط دو شرکت داخلی تامین می‌شود، یادآور شد: این شرکت‌های فولادی با توجه به نیاز تولید ورق‌های عریض، اسلب با آلیاژهای خاص تولید می‌کنند و برای تامین مواد اولیه مورد نیاز در آینده به صورت انبوه مشکلی نداریم. وی با تاکید بر اینکه تولید ورق‌های عریض در ایران از پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز دنیا برخوردار است، تصریح کرد: صنعت نفت حساس‌ترین صنعت کشور است و در تلاش هستیم محصولات خود را به وزارت نفت بفروشیم که به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای تولید و فروش ورق عریض به‌منظور ساخت ٢٧٠ کیلومتر لوله منعقد شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین افزود: تا سال ۱۴۰۴، بیش از ۱۰هزار کیلومتر لوله در صنعت نفت و گاز مورد نیاز است و ما می‌توانیم با تکیه بر تولید داخل سالانه یک میلیون تن از این نیاز را تامین کنیم. قنواتی با تاکید بر اینکه می‌توانیم تمام نیاز وزارت نفت را در داخل کشور تولید کنیم و نیازی به واردات ورق‌های عریض فولادی نیست، گفت: اکنون حدود پنج درصد از تولید خود را به کشورهای ترکیه، ترکمنستان، عراق و عمان صادر می‌کنیم. وی با اشاره به قیمت فروش هر تن ورق فولاد عریض اظهار کرد: وزارت نفت هر تن ورق فولاد عریض را از هند با قیمت ۱۱۰۰ دلار خریداری می‌کند، درحالی که ما می‌توانیم با قیمت مناسبتری محصول خود را بفروشیم. مدیرعامل فولاد اکسین درمورد تاثیر کاهش قیمت جهانی برخی مواد معدنی نیز گفت: کاهش قیمت‌ها بر روند تولید ورق فولادی شرکت فولاد اکسین به‌دلیل کیفیت بالا و شرایط منعطف فروش و تعامل با طرح‌ها تاثیر چندانی نگذاشته است. سال گذشته درحالی که مقرر بود ۷۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم، ۷۸۳ هزار تن ورق تولید کردیم. از سوی دیگر بنا داریم در سال جاری۸۵۰ هزار تن ورق تولید کنیم که تاکنون حدود نیمی از این میزان تولید شده است.

وی با اشاره به ظرفیت یک میلیون و ۵۰ هزار تنی تولید فولاد اکسین ادامه داد: با حمایت از تولید، می‌توانیم با تمهیداتی ظرفیت تولید را افزایش دهیم و با توجه به توان داخلی دیگر نیازی به واردات ورق عریض نیست. بر اساس طرح توسعه فولادسازی نیز واحد تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن فولاد خام با ۲۰ درصد پیشرفت در دست اجرا است و به دنبال فاینانسور برای تکمیل طرح هستیم.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود با حمایت سهامداران و مسوولان استانی طرح توسعه تولید فولاد خام نیز تا سال ۹۷ به بهره‌برداری برسد.