اجرای فاز اول تراموای شهری ارومیه

دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: رئیس کمیسیون بودجه و حقوق شورای شهر ارومیه گفت: به‌زودی فاز اول تراموای شهری ارومیه اجرا می‌شود.

عادل فتاحی با بیان اینکه برای اجرای فاز اول این طرح شهری ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، افزود: اکنون مراحل اجرایی تراموا در سه فاز توسط یک شرکت آلمانی در حال مطالعه است و مسیرهای سه‌گانه، تعداد ایستگاه‌ها و پایانه‌های آن توسط مشاور مشخص شده است که در شورای ترافیک استان مورد تایید قرار گرفت.

وی ادامه داد: خطوط ریلی این طرح در قالب دو مسیر به طول ۲۰ کیلومتر با هدف توانمندسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در افق توسعه شهر، کاهش ترافیک، افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر مطالعه و در مدت دو سال اجرا می‌شود.

فتاحی اضافه کرد: براساس این مصوبه در مرحله نخست، خط شماره یک از ابتدای جاده دریا (شهرک گلمان ارومیه)، خیابان هفت تیر، میدان ولایت فقیه، میدان انقلاب، بلوار مدرس، بلوار شهریار، سه‌راهی ایثار تا پارک تخم مرغی شهرک ایثار به طول ۹ کیلومتر در قالب ۱۲ ایستگاه اجرا می‌شود.

وی اعلام کرد: در مرحله بعدی نیز خط شماره دو این طرح از محدوده دروازه مهاباد ارومیه آغاز و در امتداد خیابان باکری، میدان ولایت فقیه، شهید مطهری، مدنی ۲، میدان امام حسین (ع)، خیابان ارتش، خیابان حسنی - آهندوست، شهرک فرهنگیان و پارک تخم مرغی احداث می‌شود.

فتاحی با بیان اینکه بعد از اتمام مطالعات، فاز اول ترموا وارد فاز اجرایی خواهد شد که مدت زمان اتمام آن، ۱۸ ماه پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: ارومیه از نظر شبکه معابر جزو شهرهای مطلوب است، با توجه به این موضوع توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهر در دستور کار است.

رئیس کمیسیون بودجه و حقوق شورای شهر ارومیه با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شورای شهر و شهرداری ارومیه به‌منظور توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطالعه و اجرای بی. آر. تی را با انتخاب مشاور و تعیین مسیر برای آن در دستور کار قرار داد گفت: متاسفانه بعد از انجام مطالعات اجرای بی. آر. تی، این طرح به‌دلیل برخی از مشکلات در شهر ارومیه اجرا نشد.

فتاحی با اعلام اینکه شورای شهر برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی طرح‌های مدرن و از نظر اقتصادی کم هزینه را در حال مطالعه دارد، گفت: برای رسیدن به افق ۱۴۰۵ ارومیه طرح‌های تراموا، منوریل و مترو برای توسعه حمل‌ونقل عمومی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر اتوبوس به ازای ۲۵ وسیله نقلیه باعث کاهش ترافیک می‌شود، گفت: به‌منظور کاهش ترافیک در شهر توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی مدنظر است و به این منظور سالانه تعدادی از اتوبوس‌های فرسوده شهر نوسازی می‌شود. فتاحی، میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی ارومیه را ۱۰ سال اعلام کرد و افزود: اخیرا تعدادی اتوبوس به‌منظور نوسازی، توسعه و همچنین روان‌سازی ترافیک برای رینگ میانی شهر به طول ۵/ ۲۲کیلومتر خریداری و شروع به فعالیت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هر سال اعتبار مشخصی برای خرید اتوبوس‌های شهری پیش‌بینی می‌شود، اعلام کرد: متاسفانه سهمیه اتوبوس‌های خریداری شده برای ارومیه در سال‌های گذشته از طریق تهران تحویل داده نشده است.

رئیس کمیسیون بودجه و حقوق شورای اسلامی شورای شهر ارومیه خاطرنشان کرد: ناوگان تاکسیرانی از وضعیت مطلوبی در شهر برخوردار است.

اجرای فاز اول تراموا از دهه فجر

محمد حضرت‌پور، شهردار ارومیه نیز در باره زمان اجرای فاز اول تراموا در ارومیه گفت: همزمان با دهه فجر امسال کلنگ آغاز عملیات اجرایی فاز اول تراموای شهری ارومیه بر زمین زده می‌شود.

وی با بیان اینکه فاز اول طرح تراموا در ارومیه، به طول ۹ کیلومتر با ظرفیت جابه‌جایی هشت هزار نفر در ساعت اجرا می‌شود، افزود: به‌زودی برای تامین اعتبار واگن‌ها نیز اقدام خواهد شد.

وی اعلام کرد: با راه‌اندازی تراموا در خیابان امام (ره)، خدمات دهی سایر ناوگان حمل‌ونقل عمومی شامل تاکسی و اتوبوس از این خیابان حذف خواهد شد.

حضرت‌پور با اعلام اینکه یک شرکت سرمایه‌گذار آلمانی عملیات راه‌اندازی تراموای شهری ارومیه را به عهده گرفته است، گفت: مدت زمان اجرا و راه‌اندازی کامل این طرح دو سال خواهد بود که براساس ارزیابی‌های صورت گرفته بر اساس زمان‌بندی در حال اجرا است.

حضرت‌پور، تراموا را از طرح‌های مبلمان شهری دانست و افزود: فاز دوم این طرح نیز به طول ۳۰کیلومتر از فلکه دریا که شهرک گلمان را شامل می‌شود اجرا خواهد شد.

تراموا از رایج‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی شهری در شهرهای کوچک و متوسط محسوب می‌شود که با استفاده از انرژی الکتریکی روی یک مسیر ریلی حرکت کرده و ارزان‌تر، سبک‌تر و کوتاه‌تر از قطارهای معمولی و مترو است.