دنیای اقتصاد، اصفهان: رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مهم‌ترین موضوع در حوزه گردشگری اصفهان برند شهری است که در سه ماه آینده رونمایی می‌شود. محمدرضا رجالی افزود: برای برند شهری باید در ابتدا متولی مشخص می‌‌شد که اتاق بازرگانی با مطالعه تجربه اتاق‌های بازرگانی سایر کشورها وارد این موضوع شد.

وی اعلام کرد: حمایت‌های مسوولان استان در سه سال اخیر از اجرای این طرح مطلوب بود، به طوری که تا سه ماه آینده، برند شهری اصفهان رونمایی می‌شود. رئیس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به انواع برند شهری در حوزه بین‌المللی گفت: برندها بر دو نوع هستند. ارگانیک و استراتژیک که برای اصفهان با هماهنگی ارگان‌‌های مسوول، برند استراتژیک تعریف شده است.

وی گفت: تلاش می‌‌کنیم با تشکیل کمیته‌های تخصصی، باور‌پذیری برند در افکار عمومی را تسهیل کرده و برنامه افق ۱۴۰۴ را در اصفهان عملیاتی کنیم. علی کرباسی‌زاده، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: سهم ایران از گردشگران دنیا در سال ۸۳ برابر با ۰۹/ ۰ درصد بوده که اکنون به ۰۵/ ۰ درصد تقلیل یافته است و این یعنی در افق چشم‌انداز سالانه نیازمند ۲۰ میلیون گردشگر هستیم که درآمد ۲۵ میلیارد دلار برای کشور به همراه داشته باشند.

نایب‌رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان رتبه ایران در شاخص‌‌های گردشگری را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: رتبه استان اصفهان در آثار تاریخی رده ۹ جهان است پس چرا باید مزیت صنعتی به‌عنوان محور توسعه اصفهان معرفی شود. کرباسی زاده تاکید کرد: ۹ درصد تولید ناخالص دنیا سهم گردشگری است و از ۱۱ شغل، یک شغل آن مربوط به گردشگری‌ است و ۶ درصد صادرات جهان نیز به گردشگری تعلق دارد.

وی افزود: ایران با ۷۰ میلیون نفر جمعیت تنها ۳/ ۳ میلیون گردشگر جذب کرده است درحالی‌که ترکیه به اندازه نیمی از جمعیت خود سالانه گردشگر جذب می‌‌کند.

عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان، رتبه ایران در شاخص‌‌های گردشگری را با کشورهای منطقه مقایسه کرد و راهکارهای رفع آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: نه تنها دولت و نهادها، بلکه بخش خصوصی نیز در این زمینه کم‌کاری کرده و زمانی که دو سال پیش به انبوه‌‌سازان می‌‌گفتیم اصفهان مشکل هتل دارد، با اشاره به هتل‌‌های خالی، پیشنهاد ساخت هتل را نامعقول تلقی می‌‌کردند. کرباسی‌‌زاده گفت: گردشگری اصفهان نیازمند خلاقیت است و اقامت یک روزه رئیس‌جمهوری اتریش در این شهر در مقابل اقامت نیم‌‌روزه در تهران اولویت این شهر را نشان می‌‌دهد. وی در پایان گردشگری را عامل ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌ها، بهبود وضع دهک‌‌های پایین درآمدی، توسعه فرابخشی و تحریک‌کننده تقاضای کل دانست و بر ضرورت توسعه آن در اصفهان تاکید کرد.