دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه شیوه تعاونی بستر مناسبی برای مشارکت گروه‌های اجتماعی است، گفت: بخش تعاونی به‌عنوان بخش میانی جامعه نقطه تعادل بخش خصوصی و دولتی است.

هوشمند صفایی افزود: یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی حضور مردم است و بهترین شیوه حضور مردم در قالب تعاونی‌ها است؛ تعاونی‌ها ثابت کرده‌اند که اگر حمایت شوند، در فعالیت‌های اقتصادی موثر هستند.

وی گفت: تعاونی‌ها در استان فعالیت مطلوبی دارند، به طوری که ۱۰۰ درصد فعالیت صیادی در خوزستان مربوط به این بخش است.

وی ادامه داد: در خوزستان ۷ هزار تعاونی فعال وجود دارد که از این تعداد، یک‌هزار تعاونی در زمینه اشتغال بانوان فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از صادرات استان توسط تعاونی‌های مرزنشینان انجام می‌شود، گفت: یکی از طرح‌هایی که با تاکید استاندار در حال اجرای آن هستیم ساماندهی مبادلات مرزی است. صفایی افزود: با توجه به اینکه کمتر از ۲۵درصد مردم مناطق مرزی در قالب تعاونی‌های مرزی فعالیت می‌کنند ظرفیت خالی زیادی در این بخش داریم.

وی گفت: ساماندهی تعاونی‌های مرزنشینان، به تقویت اقتصاد خانواده‌های مناطق مرزی می‌انجامد و این خود باعث کاهش مهاجرت از مناطق مرزی و برقراری امنیت در این مناطق خواهد شد. باید به سمتی برویم که تعاونی‌های مرزنشین را بین گروه‌های شغلی مختلف تشکیل بدهیم.

صفایی گفت: خوزستان ظرفیت‌ها و نیروی انسانی خوبی دارد که می‌تواند به‌عنوان استان پایلوت در تحقق اقتصاد مقاومتی شناخته شود.

وی در ادامه به طرح ساماندهی مشاغل خرد اشاره کرد و گفت: این طرح به‌عنوان الگو در خوزستان با مشارکت استاندار و مسوولان استان به اجرا در آمد.

صفایی افزود: سیاست‌های آینده حول محور توسعه تعاونی‌ها با اولویت اشتغال است، زیرا بیکاری یکی از معضلات اصلی استان به شمار می‌رود از این رو با همه امکاناتی که داریم باید در ساماندهی اشتغال تلاش کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: همکاران ما در فنی و حرفه‌ای در زمینه اشتغال به‌ویژه در مناطق روستایی اقدامات مناسبی انجام داده‌اند؛ صندوق کارآفرینی امید نیز در زمینه حمایت‌های مالی به‌ویژه در قالب تعاونی‌های پشتیبان اقدامات خوبی انجام داد.

وی تصریح کرد: در شهرها نیز حمایت از تعاونی‌های عمران شهری را دنبال کردیم و تعاونی‌هایی که توسط خود مردم به وجود آمده بودند، از مزیت‌هایی چون معافیت‌های بیمه تامین اجتماعی و انجام امور در خارج از نوبت برخوردار شدند.

صفایی اعلام کرد: تعاونی باید به یک برند قابل اعتماد تبدیل شود و همه تمایل داشته باشند که در تعاونی‌ها مشارکت کنند.