تمرکز بر گردشگری کرمانشاه در پساتحریم

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس اتاق کرمانشاه و عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران، از گردشگری به‌عنوان یک حوزه مطبوع یاد کرد و گفت: علاقه‌مندیم عنوان گردشگری نیز به اسم اتاق اضافه شود. کیوان کاشفی با اشاره به سیر نزولی گردشگری استان، افزود: این حوزه بسیار بکر است و امکان توسعه و شکوفایی دارد.

به گفته کاشفی، اتاق بازرگانی می‌تواند به حوزه گردشگری وارد شود و در این بخش تحول ایجاد کند که این موضوع به تفکر و پویایی اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بستگی دارد.

رئیس اتاق کرمانشاه با تاکید بر اینکه باید گردشگری استان را متحول کنیم، خاطرنشان کرد: کمیسیون گردشگری اتاق می‌تواند حلقه واسط خوب برای این اقدام باشد و تلنگری به گردشگری استان بزند که اکنون خاموش است.

نایب‌رئیس اتاق ایران خواستار طرح موضوعات گردشگری در کمیسیون گردشگری شد و ادامه داد: باید آژانس‌های مسافرتی را نیز با اتاق مرتبط کنیم. وی در پایان از کمیسیون گردشگری خواست طرح محور باشند و افزود: ما تا حد توان از کمیسیون گردشگری حمایت خواهیم کرد.

در ادامه بابک ترابی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمانشاه کمیسیون گردشگری اتاق را یکی از کمیسیون‌های مهم به‌ویژه در دوران پساتحریم برشمرد و گفت: باید با ارائه طرح و برنامه در این کمیسیون، مشکلات گردشگری استان را حل کنیم. وی با اشاره به نقش کمیسیون گردشگری اتاق در توسعه استان، افزود: این کمیسیون از سه ضلع بخش دولتی، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی و استادان دانشگاه و صاحب‌نظران تشکیل شده است.

به گفته ترابی، هدف کمیسیون گردشگری ایجاد اتاق فکری برای حوزه گردشگری است که خروجی آن به مسوولان استانی و حتی کشوری ارائه خواهد شد. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمانشاه ادامه داد: باید اولویت‌های کمیسیون مشخص شود و برای اینکه ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم برنامه داشته باشیم زیرا بسیاری از مسوولان منتظر راهکار هستند که کمیسیون گردشگری می‌تواند در اختیار آنها قرار دهد. وی به قانونی که اخیرا در حوزه گردشگری در هیات دولت به تصویب رسیده اشاره کرد و افزود: براساس این قانون مجموعه تاسیسات گردشگری به‌عنوان یک صنعت با قوانین مختص به خود اعلام شده که از این پس زیر نظر نظام صنفی نخواهد بود. عضو هیات‌رئیسه اتاق کرمانشاه، بخش خدمات گردشگری، گردشگری و سلامت، اقتصاد ورزش، اقتصاد هنر و تاریخ، مشوق‌های گردشگری و توسعه روابط بین‌الملل را زیرگروه‌های کمیسیون گردشگری دانست که با نهادهایی از جمله سازمان گردشگری و صنایع‌دستی، نماینده وزارت امور خارجه در استان، شورای شهر، حفاظت از محیط زیست، سازمان منابع طبیعی، شهرداری، صدا و سیما، دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و دانشگاه علوم پزشکی متناظر هستند.

در ادامه این جلسه علیرضا ایزدی، فرماندار سنقر و کلیایی با اشاره به ظرفیت‌های کرمانشاه در تنوع فرهنگی، ادامه داد: باید کرمانشاه را برای توسعه گردشگری آماده کنیم، زیرا این بخش در کرمانشاه به خوبی دیده نشده است. وی افزود: برای مثال ما در کرمانشاه کباب بناب داریم، اما ۱۰۰ کیلومتر دورتر از کرمانشاه خبری از دنده کباب ما نیست.

فرماندار سنقر و کلیایی نبود یک برند و همچنین رویداد گردشگری خاص در کرمانشاه را دیگر نقاط ضعف دانست و خاطرنشان کرد: مثلا در اسپانیا جشنواره گوجه دارند و اما ما با وجود ظرفیت‌های بسیار اما از این ظرفیت‌ها برای برگزاری جشنواره استفاده نکردیم. به گفته ایزدی می‌توان در کرمانشاه جشنواره غذا یا جشن برداشت نخود برگزار کرد.

فرماندار سنقر و کلیایی خواستار تعیین یک تعریف مشخص برای گردشگری شد و گفت: باید برای اوقات فراغت گردشگری نیز برنامه‌ریزی کنیم. مشاور اتاق کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به اینکه ذائقه مردم تغییر کرده، تصریح کرد: باید جاذبه جدید تعریف کنیم، ایده بدهیم و جاذبه‌های قبلی را نیز احیا کنیم. وی تصریح کرد: کرمانشاه باید ۹۰ روز تابستان، جشنواره طاقستان برگزار کند. مشاور اتاق کرمانشاه با انتقاد از اینکه هنوز در کرمانشاه تبلیغات برای مسوولان جا نیفتاده است، گفت: باید کمیته روابط عمومی و بین‌الملل برای گردشگری تشکیل شود.