تخلیه و بارگیری 900 هزار تن کالا در بندر شهید باهنر

دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیر اداره بنادر و دریانوری شهید باهنر بندرعباس از تخلیه و بارگیری ۹۱۶ هزار تن کالا با ثبت رشد ۹ درصدی در این بندر طی پنج ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد محسنی افزود: طی این مدت، در مجموع ۹۱۶هزار و ۲۱۷ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹درصد رشد داشته است.

وی افزود: در پنج ماه سال جاری، ۶۳۳ هزار تن کالای غیرنفتی و ۳۸هزار تن کالای نفتی از این بندر صادر شده است که به ترتیب ۲۸ و ۴۵ درصد افزایش دارد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهیدباهنر، مواد شیمیایی، کشاورزی، مواد معدنی، قیر، میوه و تره‌بار، مواد پروتئینی، آهن‌آلات و مصالح ساختمانی را از کالاهای صادراتی اعلام کرد که از بندر شهیدباهنر به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و کشورهای حوزه اقیانوس هند صادر شده‌اند.

محسنی خاطرنشان کرد: در این مدت ۳۴هزار تن کالای غیرنفتی به این بندر وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته این مقام مسوول، برنج، خشکبار، مصالح ساختمانی، خودرو، پارچه، لوازم خانگی و ماشین‌آلات راهداری از کالاهای وارداتی است که از طریق بندر شهیدباهنر روانه بازارهای داخلی کشور می‌شود. مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر اضافه کرد: در پنج ماه نخست سال‌جاری، ۵۸هزار تن نیز کالای غیرنفتی از این بندر ترانزیت شد که عمده آن، خودرو سبک است. وی با بیان اینکه جابه‌جایی کانتینر به عنوان حمل ایمن در دستور کار بندر شهید باهنر قرار دارد، افزود: طی مدت یاد شده، ۳۰۹ TEU کانتینر در این بندر جابه‌جا شده است.

محسنی با بیان اینکه در این مدت همچنین ۱۳۷۷ تردد شناور در این بندر ثبت شده است، افزود: از ابتدای سال تا ابتدای شهریور، یک میلیون و ۱۷۰ هزار و ۱۳۸ نفر مسافر از طریق دو بندر شهید باهنر و شهیدحقانی جابه‌جا شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به آخرین آمار سفرهای دریایی به مقصد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس گفت: در پنج ماه نخست سال جاری، تعداد ۱۵۷۶۰ مسافر در مسیرهای دریایی بین این بندر و کشورهای حوزه خلیج‌فارس جابه‌جا شده‌اند.

دسترسی به آب‌های آزاد جهان از طریق خلیج‌فارس، اتصال به شبکه بین‌المللی راه‌آهن و شبکه راه‌های بین‌المللی، نزدیکی به مناطق آزاد قشم و بنادر تجاری خلیج‌فارس از ویژگی‌های بندر شهیدباهنر بندرعباس است. صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی و جابه‌جایی مسافر از دیگر فعالیت‌های این بندر است و کشتی‌هایی با ظرفیت ۳۰ هزار تن و آبخور بیش از ۱۰ متر در این بندر پهلو می‌گیرند.