آبگیری سد چراغ ویس سقز در سال جاری

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: معاون آب و آبفای وزارت نیرو از آبگیری سد چراغ ویس شهرستان سقز در سال‌جاری خبر داد.

میدانی در دیدار از مراحل اجرای این طرح با بیان اینکه اجرای این سد در مرحله حساسی است، افزود: وزارتخانه از لحاظ مالی و اختصاص اعتبارات، پشتیبانی لازم را به عمل خواهد آورد.

وی با بیان اینکه به احتمال زیاد تا اواخر پاییز امسال، آبگیری اولیه سد انجام می‌شود، اعلام کرد: در صورت هر نوع مشکل اعتباری یا آب و هوایی، آبگیری سد تا پایان سال انجام خواهد شد.

معاون وزیر آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه بدنه این سد دارای پیشرفت مناسبی است، از پیگیری‌های نماینده شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس برای جذب اعتبار در سال گذشته از طریق محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه تشکر کرد و گفت: سال گذشته ۳۵۰ میلیارد ریال از این محل اختصاص یافت که مبلغ ۲۱۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت و در سال‌جاری نیز ۵۵۰ میلیارد ریال به آن اختصاص خواهد یافت.

میدانی با بیان اینکه این سد از پیشرفت کلی ۸۳ درصد برخوردار است، ادامه داد: تاکنون برای این سد ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه این سد در آینده با مشکل ورود فاضلاب روستاهای حاشیه سد روبه‌رو خواهد شد، تاکید کرد: باید مطالعات هدایت فاضلاب این روستاها توسط آب و فاضلاب روستایی کردستان در اسرع وقت انجام شود.

نماینده شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس نیز با بیان اینکه سقز به‌عنوان دومین شهر بزرگ و پر جمعیت کردستان با کمبود آب شرب مواجه است، اعلام کرد: مردم این شهرستان چشم‌انتظار استفاده از آب این سد هستند.

وی با اشاره به تملک بخشی از روستای بله‌جر تاکید کرد: افرادی که هزینه تملک اراضی خود را دریافت کرده‌اند روستا را تخلیه کنند، در غیر این‌صورت با آنها برخورد می‌شود چرا که شهر سقز به آبگیری این سد نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در این دیدار گفت: مطابق برنامه‌ریزی به عمل آمده با اتمام عملیات جاده جایگزین مشکلی برای آبیگری سد وجود نخواهد داشت و این سد امسال آبگیری می‌شود.

اقبال شانظری درخصوص جابه‌جایی روستای بله‌جر گفت: بخش‌هایی از روستا که با آبگیری اولیه در معرض آب سد قرار خواهند گرفت تملک شده و پول آن نیز پرداخت شده است اما متاسفانه روستاییان برای تخلیه همکاری نمی‌کنند.

وی گفت: عملیات اجرایی سد چراغ ویس از سال ۸۳ آغاز شده است.

شانظری حجم کل مخزن سد چراغ ویس را ۸۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این سد میزان ۶هزار هکتار از اراضی منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این سد در ۱۷ کیلومتری جاده سقز- بانه قرار گرفته و قرار است آب شرب دراز مدت شهر سقز را تامین کند.