دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اجرایی شدن هرچه سریع‌تر طرح آبیاری نوین در کشاورزی استان ضروری است.

کریم مهری در نشست مشترک هم‌اندیشی سازمان آب منطقه‌ای و سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: استان ما در اقلیم گرم و خشکی قرار گرفته که اگر مصرف آب به این ترتیب ادامه یابد در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهیم شد در نتیجه ضروری است که این موضوع را جدی بگیریم.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط نزدیک بین آب منطقه‌ای و سازمان جهادکشاورزی گفت: این دو سازمان باید در کنار یکدیگر اقدام به تحقیقات لازم برای کاهش مصرف آب در بخش‌های مختلف کرده و برای عملی‌شدن آن نیز به فکر راه حل باشند. از طرفی به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب بخش کشاورزی نیز باید رو به روش‌های آبیاری نوین بیاوریم و برای تحقق آن نیز از دیگر سازمان‌های ذی‌ربط و خود کشاورزان و روستاییان انتظار همکاری نزدیک داریم، شرکت آب منطقه‌ای نیز باید نسبت به نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی اقدام کند. وی تصریح کرد: سازمان جهادکشاورزی استان در حال پیگیری طرح اصلاح الگوی کشت است تا میزان مصرف آب این بخش پایین بیاید البته از سازمان آب منطقه‌ای هم انتظار داریم در پایاب سدها امکان تحویل به موقع آب را فراهم کند.

مهری در خصوص کنتورهای هوشمند کشاورزی نیز گفت: برخی از کشاورزان در پرداخت هزینه نصب این کنتورها مشکل دارند که امیدواریم شرایطی فراهم شود تا هزینه نصب و خرید این کنتورها به شکل یارانه‌ای اخذ شود. کامران یوسفی، مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم در این نشست گفت: تاکنون ۴۹ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تحت‌فشار مجهز شده‌اند و تا پایان سال هم در پی تجهیز ۱۲ هزار هکتار دیگر از اراضی به این سامانه‌ها هستیم.