تدوین برنامه پنج ساله برای مدیریت گرد و غبار اصفهان

دنیای اقتصاد، اصفهان: دبیر کمیته طرح جامع کاهش آلایندگی هوای اصفهان از تدوین برنامه جامع ۵ ساله مدیریت گرد و غبار در اصفهان خبر داد.

مهدی ترکاشوند در مقایسه میزان آلودگی در فصل‌های گرم امسال و سال گذشته گفت: در ۴ ماه نخست سال گذشته هوای پاک نداشتیم، امسال نیز وضعیت به همین منوال بوده است.

مشاور اداره کل محیط زیست اصفهان افزود: در چهار ماه ابتدای سال گذشته ۱۱۹ روز و ۴ ماه ابتدای سال جاری ۱۱۸ روز هوای سالم داشتیم، تعداد روزهای هوای ناسالم که برای افراد خاص، کودکان و افراد دارای مشکل قلبی هشداردهنده بوده است نیز سال گذشته، ۵ روز و در سال جاری ۶ روز بوده است.

وی با بیان اینکه در مرداد و شهریور به جز اواخر هفته گذشته وضعیت هوا سالم بوده است، تصریح کرد: با توجه به آلودگی ناشی از پدیده گرد و غبار در اصفهان از بهمن سال گذشته و پیش از برنامه‌ریزی‌های کشوری، محیط زیست اصفهان برای مواجهه با این آلودگی وارد عمل شد.

ترکاشوند اضافه کرد: برای مقابله با این پدیده برنامه جامع ۵ ساله مدیریت گرد وغبار طراحی شده که این طرح مراحل آخر را طی می‌کند تا پس از تصویب شورای برنامه‌ریزی استان بر اساس این برنامه دستگاه‌های مرتبط را مدیریت کنیم.

وی اظهار کرد: اداره منابع طبیعی اصفهان از یکسال گذشته برنامه‌های بیابان‌زدایی شامل نهال‌کاری و تثبیت شن‌های روان را آغاز کرده که این اقدام در کاهش آلودگی بی‌تاثیر نبوده است.

مشاور اداره محیط زیست اصفهان با اعلام اینکه منشأ این گرد و غبار هم از داخل و هم ناشی از کشورهای همسایه است، گفت: برای رفع منشأ داخلی گرد و غبار اصفهان، برنامه جامع را مدنظر داریم، اما در بحث کلان چه خارج استانی و چه خارج از کشور مجلس و دولت برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌اند که امیدواریم با بودجه‌گذاری صحیح هرچه سریعتر به نتیجه برسد.