نوسازی زیرساخت‌های صنعتی کاشان

دنیای اقتصاد، کاشان، سید حسین صدری: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان گفت: دولت یازدهم در کنترل تورم و رونق اقتصادی بیش از آنچه که تعهد کرده بود، عمل کرده است.

محمود تولایی در میزگرد بررسی عملکرد اقتصادی دو ساله دولت یازدهم افزود: دولت کار خود را از رفع موانع خارجی در مسیر رونق اقتصادی آغاز کرد، بنابراین اولویت نخست خود را برداشتن تحریم‌ها و بازکردن موانع ورود به بازارهای جهانی و دیپلماسی اقتصادی قرار داد تا به تدریج به مسائل اقتصادی ورود پیدا کند.

عضو اتاق ایران اولویت دوم دولت را کنترل تورم و رونق اقتصادی اعلام کرد و افزود: دولت در این زمینه بیش از آنچه تعهد داده بود، عمل کرد تا جایی که فعالان اقتصادی معتقدند این مقدار کنترل تورم به رکود اقتصادی منجر شد که البته این هم با شرایط ویژه‌ای که از دولت قبل بر کشور حاکم شده بود، طبیعی بود.

وی در ادامه گفت: دولت با تشکیل کارگروه‌هایی با عنوان ستاد تسهیل در استان‌ها تلاش دارد مشکلات واحدهای تولیدی را مرتفع کند. تولایی تصریح کرد: رویکرد فعالان اقتصادی در دو سال گذشته حفظ فرصت‌های شغلی موجود بوده است و این ضروری است تا دولت بعد از اقدامات موثر و رو به جلوی خود در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در مورد مسائل اقتصادی داخلی نیز اقدامات مناسبی انجام دهد تا از وضعیت کنونی عبور کنیم.

توسعه ورود سرمایه‌گذاران به کاشان

عضو اتاق بازرگانی ایران در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کاشان گفت: این منطقه دارای ظرفیت‌های ارزشمندی در زمینه تولید فرش ماشینی است؛ به طوری که ۷۵ درصد فرش ماشینی کشور در این منطقه تولید می‌شود، اما گاهی به‌دلیل قیمت تمام شده کمتر، جابه‌جایی واحدهای تولیدی فرش از دیگر نقاط به این منطقه را شاهد هستیم.

تولایی توسعه ورود سرمایه‌گذاران به کاشان طی دو سال گذشته نسبت به دیگر نقاط کشور را غیر قابل مقایسه اعلام کرد و گفت: در این مدت در این منطقه بیش از ۳۰۰ هکتار زمین از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی به واحدهای صنعتی واگذار شده که این موضوع نشان‌دهنده انگیزه بالا برای سرمایه‌گذاری در این منطقه است.

وی دو برابر شدن تعداد صادرکنندگان فرش در سال جاری نسبت به سال گذشته و مطرح بودن ایران به‌عنوان یکی از چهار قطب جهانی فرش و برخورداری واحدهای صنعتی فرش از به روزترین ماشین‌آلات این رشته را امتیاز برای این خطه دانست و گفت: این ظرفیت‌ها فرصت مناسبی برای رونق بیشتر در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهد.

وی افزود: کشور اکنون بیش از هر زمان دیگر به سرمایه‌گذار خارجی نیاز دارد، زیرا آنها به‌ویژه در مناطق مرزی با خود امنیت به همراه می‌آورند و ما باید برای کشورهایی که اهل سلطه نیستند اما در اقتصاد نقش دارند انگیزه سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم تا به مرزهایمان به‌ویژه مرزهای آبی به عنوان فرصت نگاه کنند.

وی گفت: دولت در عین حال باید در شرایط پساتحریم با تقویت زیرساخت‌ها در بخش‌های ریلی، فرودگاهی، بنادر و برق آماده شتاب برای توسعه باشد که این موضوع انگیزه بخش خصوصی را برای ورود به عرصه اقتصادی افزایش می‌دهد.

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در کاشان

تولایی با بیان اینکه صنعت فرش بر دیگر صنایع برجسته این شهر سایه انداخته است، گفت: درحالی که کاشان با برخورداری از برترین واحدهای تولیدی همچون لوله‌های چدنی خاورمیانه، بزرگ‌ترین سایت تولید خودرو، بزرگ‌ترین واحد تولید اپال، بزرگ‌ترین مجموعه تولید پتو، لنت ترمز و گلاب و عرقیات و نیز کربنات کلسیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی دارد، تقویت این زیرساخت‌ها می‌تواند موجب شکوفایی صنایع مختلف کاشان شود.

تولایی افزود: حضور مستمر هیات‌های بازرگانی خارجی در واحدهای صنعتی این شهرستان در دو سال گذشته به نسبت قبل رشد چشمگیری داشته است و از سویی حضور ۱۲ واحد تولید فرش از کاشان در سال گذشته در نمایشگاه فرش آلمان، امید به تعاملات خارجی در عرصه اقتصادی را پررنگ‌تر کرده است.

وی گفت: طی دو سال گذشته ۳۵۸ میلیون دلار کالا از این شهرستان به کشورهای مختلف همچون انگلستان، فرانسه، اسپانیا، ژاپن، آلمان و سوئد صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه در دولت قبل، نه تنها رشد داشته بلکه رقم آن در دو سال گذشته قابل تامل است.

وی گفت: اکنون فعالان اقتصادی به تدبیر دولت دل بسته و امیدوار به آینده‌ای روشن‌تر آماده حضور در بازارهای جهانی هستند که در این زمینه به کمک دولت نیازمند هستند تا بتوانند سهمی در رونق اقتصادی کشور داشته باشند.

تشکیل کمیسیون گردشگری

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان نیز در این میزگرد گفت: این کمیسیون به‌منظور شناسایی فرصت‌ها و زمینه‌های گردشگری کاشان و معرفی به سرمایه‌گذاران به‌ویژه اطلاع‌رسانی در زمینه طرح‌های قابل تقویت برای سرمایه‌گذاری‌های مطالعاتی تشکیل شده است.

سیف‌الله امینیان افزود: اتاق بازرگانی ایران، کشور را از نظر قابلیت‌های گردشگری به چهار منطقه تقسیم کرده که کاشان به همراه پنج استان دیگر در منطقه چهار گردشگری تعریف شده است. وی با اشاره به جایگاه ارزشمند کاشان در حوزه گردشگری تاکید کرد: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کاشان توانسته است در دو سال گذشته اطلاعات فراوانی برای عرضه به گردشگران جمع آوری کند.

امینیان با اشاره به قدمت هفت هزار ساله سیلک کاشان تصریح کرد: کاشان از نظر گردشگری جایگاه خوبی دارد و ورود گردشگران خارجی این شهر از ابتدای سال جاری سه برابر شده است.

امینیان خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت شهری باید ترتیبی اتخاذ کند که علاوه‌بر تقویت زیرساخت‌های لازم، گلاب و عرقیات استاندارد در اختیار گردشگران قرار دهند، زیرا محصولات نامرغوب اعتبار کاشان را زیر سوال می‌برد.