افتتاح 240 کیلومتر راه روستایی در گیلان

دنیای اقتصاد، رشت، مجتبی عابدینی بی‌بالانی: مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از افتتاح ۲۴۰ کیلومتر راه روستایی به مناسبت هفته دولت خبر داد و افزود: تبدیل راه فرعی کلاچای - رحیم‌آباد - قزوین به راه اصلی یکی از این طرح‌ها است که تنها طرح مشترک گیلان با دیگر استان‌ها است.

علی خاوری گفت: برای این طرح تاکنون قرارداد ساخت مسیر۲۰ کیلومتری از سمت قزوین توسط قرارگاه خاتم الانبیا شروع شده و بهسازی و تعریض محور نیز از سمت گیلان آغاز شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه گیلان اولین استان کشور است که توانسته سه طرح با استفاده از منابع داخلی و براساس ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به اجرا درآورد، افزود: احداث راه‌های شریانی انزلی - رضوان‌شهر به طول ۳۱ کیلومتر با پیشرفت ۷ درصد، بازکیاگوراب- سیاهکل به طول ۷ کیلومتر با پیشرفت ۱۲ درصد و محور سراوان - شفت - ملاسرا به طول ۲۷ کیلومتر با پیشرفت ۱۵درصد این سه طرح را تشکیل می دهند.

به گفته خاوری، محور امام زاده هاشم - انزلی نیز به طول ۶۷ کیلومتر با کمک سرمایه گذاران داخلی اجرا می‌شود. این طرح با تاکید وزیر راه و اعتبار اولیه هزار میلیارد تومان در آستانه اجرا قرار دارد.

وی درباره طرح جایگزین محور رشت - آستانه - لاهیجان به شرق گیلان نیز گفت: به گفته وزیر راه و شهرسازی محور سراوان - سیاهکل - لاهیجان - چابکسر به‌عنوان طرح جایگزین محور رشت به سمت شرق گیلان اعلام شده و تبدیل آن به آزادراه در دستور کار قرار گرفته است، تاکنون نیز ۱۸ کیلومتر از این محور تعریض و بهسازی شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان در ادامه به بهسازی راه‌ها اشاره کرد و گفت: گیلان با بهره‌گیری از طرح تثبیت یا بازیافت تاکنون موفق به اجرای آسفالت در دو مسیر سیاهکل - دیلمان به طول ۲۰ کیلومتر و سراوان - کوچصفهان به طول ۲۷ کیلومتر شده است،در حال حاضر ۶ کیلومتر از مسیر به پایان رسیده و زیر بار ترافیک رفته است.

خاوری با اشاره به اینکه ۸۹۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون ۴ هزار کیلومتر از این مسیر آسفالت شده است.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های گیلان نیز از روند رو به رشد بهسازی و آسفالت محورهای روستایی گیلان خبر داد و افزود: گیلان به دلیل شرایط جغرافیایی و جاذبه‌های فراوان گردشگری پذیرای مسافران بی‌شماری است که به این استان رفت و آمد کرده و از مواهب طبیعی آن استفاده می کنند. از این رو محورهای ارتباطی این استان در طول سال به‌ویژه در ایام تعطیلات، پرترافیک بوده که در این میان محورهای روستایی و ییلاقی استان نیز از این قضیه مستثنی نیستند.

محمدرضا نازک کار گفت: پایین بودن شاخص برخورداری از آسفالت در راه‌های روستایی گیلان، توجه به بهسازی راه‌های روستایی را در اولویت قرار داده، از این رو بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم این اداره کل، با شدت در حال اجرا است.

وی در ادامه از آغاز آسفالت ۱۵ راه روستایی خبر داد و گفت: از این میزان، آسفالت ۸ راه روستایی به طول ۳۵/ ۹ کیلومتر به اتمام رسیده و بقیه در حال انجام است. مدیر ساخت و توسعه راه‌های گیلان برآورد ریالی این طرح‌ها را ۴۲ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال عنوان و خاطرنشان کرد: در ساخت و توسعه راه‌های روستایی گیلان شاهد همکاری خوبی بین اداره کل، مردم و دهیاری‌ها هستیم و امیدواریم با اجرای تفاهم‌نامه آسفالت ۱۵۰۰ کیلومتر راه روستایی، برخورداری از شاخص آسفالت را در محورهای روستایی ارتقا دهیم.