دنیای اقتصاد، اصفهان، نسرین احمدی‌فخر: افزایش قیمت انرژی در کشور و دامپینگ کالا از سوی کشورهایی مانند چین و روسیه باعث شده تا قیمت تمام شده تولید و فروش محصولات فولادی با محصولات وارداتی قابل رقابت نباشد که به همین دلیل تولیدکنندگان این صنعت درخواست افزایش تعرفه واردات دارند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: با توجه به کاهش تقاضا در بازار، واحدهای فولادی در فروش محصولات خود دچار مشکل شده‌اند که برای رفع این مشکل اولین گام کاهش واردات محصولات فولادی به کشور است.

سبحانی افزود: تعرفه واردات این محصولات ۱۵ درصد است که با توجه به کاهش ۴۰درصدی قیمت های جهانی، این میزان تعرفه پاسخگو نیست و تولیدکنندگان فولاد نیز به همین دلیل درخواست افزایش تعرفه به‌صورت پله‌ای را برای محصولات مختلف دارند. به این صورت که هر چه ارزش افزوده و کیفیت محصولات بالاتر باشد، تعرفه بیشتری داشته و هیچ کالای پایین‌دستی مقدم بر کالای بالا‌دستی نباشد. وی با اشاره به پیشنهاد انجمن به وزارت صنعت گفت: فولادسازان در این باره در حال مذاکره با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی تعرفه واردات هستند تا وضعیت تولیدکنندگان فولاد از این بدتر نشود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان درباره تاثیرگذاری اجرای این پیشنهاد بر روند سودآوری شرکت های سنگ آهنی گفت: اگر کالای داخلی با کالای مشابه خارجی جایگزین نشود طبیعتا تمامی زنجیره تولید محصول از این موضوع نفع می برند.

وی تصریح کرد: افزایش سودآوری شرکت‌های سنگ آهنی و فولادی مطرح نیست، چرا که حیات این مجموعه‌ها مهم‌تر بوده تا به تولید خود ادامه دهند و شرایط، منجر به تعطیلی آنها نشود.