دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: برچیدن تحریم‌ها موجب شده تا برای توسعه اقتصادی زنجان با ترسیم برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت بیش از گذشته امیدوار باشیم.

غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان با تاکید بر نقش موثر این تشکل غیردولتی در دوران بعد از تحریم گفت: توسعه روابط برون‌مرزی با شناسایی کشورهای هدف می‌تواند ما را در تحقق اهداف پیش‌رو در دور جدید فعالیت اتاق بازرگانی استان یاری کند. وی ارتقای حجم صادرات و شناسایی بازارهای هدف را جزو برنامه‌های مهم اتاق زنجان دانست و افزود: تعامل با سایر کشورها و مشارکت در فضاهای بین‌المللی می‌تواند در بالا بردن جایگاه استان در بخش‌های مختلف صادراتی و شناسایی بسترهای سرمایه‌گذاری استان موثر باشد.

وی همفکری سفرا و بازرگانان سایر کشورها با اعزام هیات‌های برنامه‌ریز دقیق و جامع به ایران را یادآور شد و گفت: حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی با هدف معرفی ظرفیت‌های استان به‌منظور سرمایه‌گذاری یکی از برنامه‌های مهم اتاق است که حضور در نمایشگاه برند جمهوری چک با هدف توسعه همکاری‌ها با این کشور جزو این برنامه‌ها است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان حضور سفرای نروژ، اتریش و تایلند برای دیدار از واحدهای صنعتی استان را یادآور شد و گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در آینده میزبان حضور یک هیات انگلیسی در استان خواهیم بود. همچنین اتاق بازرگانی استان میزبان یک هیات از کشور هندوستان برای بازدید از توانمندی‌های استان در حوزه آی‌تی است.

به گفته جمیلی بهره‌مند شدن از بازار کشورهای عراق و افغانستان در شرایط کنونی فرصت مهمی برای استان است که نباید از آن در توسعه صادرات غافل باشیم.

وی با بیان اینکه سهم زنجان در صادرات محصولات لبنی و مواد غذایی و مصالح ساختمانی به بازار عراق افزایش داشته است، گفت: با همکاری اتاق بازرگانی قزوین قصد داریم، نمایشگاه دائمی در عراق با هدف معرفی بیشتر ظرفیت‌های این۲ استان دایر کنیم.

وی در ادامه درباره تعامل بانک‌های استان با واحدهای تولیدی با هدف ارتقای سطح تولید و اشتغال گفت: اعتقادی به تزریق منابع مالی برای رونق تولید و اشتغال ندارم؛ چراکه عرضه و تقاضای سیستم بانکی صاحبان واحدهای تولیدی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد پیش‌فروش محصولات تولیدی راهکاری برای برقراری ثبات و ادامه فعالیت یک واحد تولیدی است.