برگزاری جشنواره «تئاتر ارسباران» در اهر

دنیای اقتصاد: نهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران به میزبانی شهرستان اهر، در شرایطی برگزار شد که رسانه‌های محلی استان آذربایجان شرقی، کمترین توجه و پوشش خبری را به این جشنواره ملی نشان دادند.

مهدی زارعی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر گفت: نهمین جشنواره تئاتر کوتاه اهر با پرداختن به مشکلات جامعه در قالب اجرای نمایش، ۲۴ تا ۲۷ مرداد نقش‌آفرینی کرد.

زارعی با بیان اینکه از ۱۷۷ اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره ۵۳ اثر به مسابقات نهمین جشنواره تئاتر کوتاه اهر راه یافتند، افزود: ۴ نمایش با حمایت شهرداری اهر به تعداد آثار راه یافته اضافه شد که امیدواریم بتوانیم از سال آینده تعداد این نمایش‌ها را در این جشنواره افزایش دهیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر هدف از برگزاری نهمین جشنواره تئاتر کوتاه را معرفی منطقه ارسباران و شهرستان اهر دانست و ادامه داد: نخستین گروه نمایش از جزیره کیش در این جشنواره حضور یافت.

زارعی با تاکید بر اینکه حمایت از جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر موجب پیشرفت این هنر می‌شود، خاطرنشان کرد: اهر ظرفیت‌های خود را به منظور برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه نشان داده و اکنون برای بین‌المللی شدن حمایت و عزم جدی مسوولان را می‌طلبد.

جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران با اتکا به پیشینه فرهنگی این منطقه یک دهه است که برگزار می‌شود. این رویداد مهم به ویژه در سه سال اخیر حضور صدها نفر از هنرمندان سراسر کشور را در شهرستان اهر رقم زده است.

بر اساس اعلام دبیرخانه نهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران، امسال نزدیک ۵۰ گروه با بیش از ۳۰۰ هنرمند از سراسر کشور با کارهای ارزشمند هنری در موضوع‌های دفاع مقدس، ایثار و شهادت، همدلی و همزبانی، ‌محیط زیست، زلزله و بلایای طبیعی و آداب و رسوم ملی و اسلامی و مضامین دینی و اعتقادی در این جشنواره حضور یافتند که نتایج آن در توسعه و پیشرفت علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه ارسباران قابل مشاهده است.

در این جشنواره شهرستان اهر با ۱۰ اثر، مرند با ۱۱ اثر، تبریز با ۷ اثر، سردرود با یک اثر، بناب با پنج اثر، کلیبر با یک اثر، جلفا با یک اثر و مراغه با دو اثر از آذربایجان شرقی شرکت کردند.

شهرستان‌های آستارا، بندر انزلی، همدان، پیشوا، قرچک، اسفراین، مشهد، نیشابور، الیگودرز، دزفول، آبادان، بهبهان، باوی، دشتستان، بندر گناوه، کلیایی و سنقر نیز هر کدام با یک اثر در این جشنواره شرکت کردند.

شهرستان‌های ارومیه، اردبیل، نیر، بجنورد، جزیره کیش، دورود، هرسین و استان کرمانشاه هر کدام با دو اثر در جشنواره حضور یافتند. شهرستان‌های نقده، قائمشهر، مینوشهر، شیراز، قروه، کرج و استان قزوین نیز هر کدام با ۳ اثر در جشنواره شرکت کردند.

به گفته مسوول دبیرخانه دائمی تئاتر کوتاه ارسباران شهرهای تهران، اصفهان و خرمشهر با ۴ اثر، بروجرد و سقز با ۵ اثر، پارس آباد با ۶ اثر، سنندج و اهواز با ۷ اثر، ملایر با ۸ اثر و اراک با ۲۳ اثر از استان مرکزی در نهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر حضور یافتند.

نمایش‌های راه یافته به بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی در شهرستان‌های کلیبر، هریس، ورزقان، هوراند، جلفا و خداآفرین اجرا شدند.

جشنواره تئاتر ارسباران، دومین نوع از جشنواره‌های ملی فراگیر در حوزه تئاتر به حساب می‌آید که در خارج از تهران برگزار می‌شود؛ در مریوان نیز این نوع جشنواره برگزار می‌شود.

با این حال، آنچه جشنواره اهر را مظلوم کرده، کم توجهی رسانه‌های مرکز استان و همچنین رسانه‌های سراسری نسبت به این رخداد فرهنگی است.