دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیرکل اداره هواشناسی استان اصفهان گفت: وضعیت بارش استان در سال آبی جاری به استثنای قسمت‌هایی از غرب استان، کمتر از میانگین بلندمدت است.

مجید بیجندی با بیان اینکه پایش مستمر خشکسالی در هواشناسی استان انجام می‌شود، اظهار کرد: عمده مناطق استان، خشکسالی خفیف تا شدید دارد.

وی اظهار کرد: گرد و غبار منابع داخلی و خارجی دارد که استان اصفهان متأثر از هر دو منبع است. غرب، جنوب غرب و جنوب استان درگیر کانون‌های گرد و خاک خارجی از طرف عراق و عربستان و شمال و شرق استان درگیر کانون‌های داخلی از طرف ورزنه، گاوخونی و سجزی هستند.

مدیرکل اداره هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور در استان اصفهان قرار گرفته است، گفت: اداره هواشناسی تنها سازمانی است که پدیده گرد و خاک را از سال‌های قبل رصد می‌کرده، اما متاسفانه نتایج آن مورد استفاده قرار نگرفت.

بیجندی به وضعیت وخیم تعداد روزهای گرد و غبار استان در بهار ۹۴ نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: پایش کیفیت هوا روی پرتال اداره کل هواشناسی قابل مشاهده است.

رئیس اداره پیش‌بینی هوای استان اصفهان نیز گفت: با توجه به مدل‌های پیش‌بینی، بارش‌های پاییزی خوب و نرمال به‌ویژه در اواخر فصل خواهیم داشت و این مژده را می‌دهیم که امسال وضعیت بارشی خوبی داشته باشیم.

حسن خدابخش در ارتباط با پیش‌بینی آب و هوای استان افزود: در سال زراعی جاری یعنی از مهر ۹۳ تا پایان شهریور امسال وضعیت بارندگی در مناطق غرب استان نسبتا خوب بوده است اما در شرق و به‌ویژه شمال شرق و مرکز میزان بارش کمتر از حد نرمال است.

وی افزود: از سویی به‌دلیل وضعیت دمایی رو به افزایش و افزایش بارش به شکل باران به جای برف، ذخیره بارش‌های جامد کاهش یافته و با توجه به میزان مصرف، ذخیره‌های آبی با وجود بارش بیش از حدنرمال در غرب رو به کاهش است.

رئیس اداره پیش‌بینی و پیش آگاهی هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه وضعیت دمایی در زمستان گذشته گرم‌تر از سال جاری بود، تاکید کرد: تابستان امسال نسبت به سال گذشته با کاهش دما روبه‌رو بوده‌ایم اگرچه نسبت به دوره بلندمدت افزایش دما داریم.

وی با پیش‌بینی بارش‌های جوی امسال ادامه داد: با توجه به شرایط جوی که سیستم‌های شمالی اجازه نفوذ به سمت کشورمان یافته است اگر شرایط ناپایدار جوی همراهی کند شرایط مناسب بارشی برای ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: برای پاییز و زمستان امسال افزایش نیم تا ۵/ ۱ درجه‌ای دما پیش‌بینی می‌شود.