دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه بندر شهید رجایی از ظرفیت‌های لازم برای ورود به دوره پساتحریم برخوردار است، گفت: 21 خط کشتیرانی تا پیش از تحریم‌ها به این بندر تردد داشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی افزود: بندر شهید رجایی با داشتن پیشرفته‌ترین ترمینال‌ها و تجهیزات کانتینری بنادر ایران و انجام ۸۴ درصد کل عملیات جابه‌جایی کانتینر، به‌عنوان قطب کانتینری کشور به حساب می‌آید.


وی افزود: این بندر در سال 93 علاوه‌بر فعالیت‌های کانتینری، 75 میلیون تن عملیات جابه‌جایی انواع کالای نفتی و غیرنفتی را به ثبت رساند که 53 درصد کل عملیات بنادر کشور را شامل می‌شود.


به گفته ایدنی، انجام ۲۵درصد کل صادرات کشور و ۵۵ درصد کل صادرات بنادر، از دستاوردهای بندر شهید رجایی در سال گذشته بوده است.


وی افزود: این بندر در سال 90 با بالاترین عملکرد و فعالیت 21 خط کشتیرانی لاینر به میزان 7/ 2 میلیون TEU عملیات کانتینری داشته است.


ایدنی خاطرنشان کرد: در زمینه پسکرانه و محوطه‌های اختصاصی، آمادگی پذیرش و عملیات کانتینری تا ظرفیت سالانه ۳/ ۳ میلیون TEU در این بندر وجود دارد.


مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان عمق فعلی اسکله‌های ترمینال1 کانتینری را به میزان5/ 12 متر و ترمینال 2 آن به میزان 17 متر عنوان کرد و افزود: در وضعیت فعلی امکان پهلوگیری کشتی‌های کانتینری اقیانوس پیما با ظرفیت بیش از 12 هزار TEUدر این بندر فراهم است.


ایدنی در پایان ابراز امیدواری کرد؛ در آینده نه چندان دور ظرفیت عملیاتی بزرگ‌ترین بندر کانتینری ایران از ۳/ ۳ به ۶ و پس از آن به ۸ میلیون TEU افزایش یابد.