دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های استان متعلق به ۱۰ درصد از واحدهای صنعتی استان است، گفت: صنایع کوچک و پایین دستی باید شکل بگیرند و بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

نورالله حسن‌زاده افزود: ظرفیت‌های بسیار زیاد استان موجب شده است تا بخش بزرگی از این سرمایه‌گذاری‌ها در واحدهای صنعتی بزرگ استان انجام شود.

وی گفت: نیمی از این سرمایه‌گذاری‌ها متعلق به پتروشیمی‌ها و حدود ۳۰ درصد آن متعلق به صنایع فولاد و نیشکر است اما در صنایع کوچک و پایین‌دستی چنین سرمایه‌گذاری‌هایی انجام نشده است. حسن‌زاده با بیان اینکه خوزستان از نظر تعداد واحدهای فعال عملکرد بسیار خوبی نسبت به سایر استان‌ها داشته است، خاطرنشان کرد: اگر بخش‌خصوصی توانمند و بدون حاشیه در صنایع پایین‌دست و کوچک ورود پیدا کند، می‌تواند صنعت را نجات دهد و بسیاری از مشکلات این بخش را حل کند. وی درباره اینکه چرا بخش خصوصی در استان به سرمایه‌‌گذاری در صنعت ورود نکرده است، اظهارکرد:

در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی بسیاری از مردم از استان مهاجرت کردند و اعتباراتی که در آن زمان باید در زیرساخت‌ها هزینه می‌شد به استان داده نشد، به همین دلیل صنعت استان دچار مشکلات فراوانی در زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شد. حسن‌زاده گفت: بعد از لغو تحریم‌ها، شاهد آمادگی شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ استان هستیم که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. حسن‌زاده با اشاره به مشکلات بانکی در بخش صنعت گفت: اگر واحدی بدهی معوق دارد اما ادامه فعالیت آن توجیه اقتصادی و سودآوری داشته باشد، در ستاد تسهیل از سوی بانک‌ها حمایت خواهد شد تا با رفع مشکلات آنها به ادامه فعالیت این واحدهای تولیدی کمک کنیم. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: سیستم بانکی مشکلات و قوانین خاص خود را دارد و طبق قوانین امکان ارائه تسهیلات به واحدهایی را که بدهی معوق دارند، ندارد اما با تلاش ستاد تسهیل شرایطی را حاکم خواهیم کرد تا امکان ادامه فعالیت بسیاری از واحدها را فراهم کنیم.