دنیای اقتصاد، شهرکرد: با دریافت مجوزهای لازم طرح تولید برق از زباله توسط یک شرکت آمریکایی در چهارمحال وبختیاری به فاز عملیاتی نزدیک شد.

مدیرعامل شرکت ورد اکو انرژی اینترنشنال ال.ال.سی و مجری طرح تولید برق از زباله در جلسه بررسی این طرح در استانداری چهارمحال‌وبختیاری از صدور برخی مجوزهای اجرای این طرح خبرداد و گفت: مجوز سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای اجرای این طرح به‌زودی صادر می‌شود. سیدجواد خضرایی مهر ویژه افزود: بخشی از تجهیزات مورد نیاز این طرح نیز خریداری شده است. وی درباره دلیل تاخیر اجرای این طرح گفت: طرح تولید برق از زباله توسط این شرکت برای نخستین بار در ایران اجرا می‌شود و فرآیند دریافت مجوز به‌دلیل بوروکراسی اداری، اجرای این طرح را حدود یک سال به تاخیر انداخته است.

خضرایی از تمدید زمان قرارداد همکاری سازمان انرژی‌های نو ایران(سانا) با این طرح خبر داد و گفت: براساس این قرارداد خرید برق از شرکت اکو انرژی در طرح چهارمحال وبختیاری از پنج سال به ۲۰ سال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این با قول مساعد این سازمان، نرخ خرید برق نیز افزایش می‌یابد.

خضرایی، آغاز عملیات اجرایی این طرح را در چهارمحال وبختیاری منوط به دریافت مجوز راه وشهرسازی برای اختصاص ۳۰۰ هکتار زمین به‌منظور اجرای طرح عنوان کرد و گفت: پس از دریافت این مجوز عملیات اجرایی طرح تولید برق از زباله در این استان آغاز می‌شود.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه از مجوز اداره کل راه وشهرسازی استان برای اجرای طرح در ۵ هکتار خبرداد و گفت: تا زمان دریافت مجوز سازمان مرکزی راه و شهرسازی، این طرح در ۵هکتار آغاز می‌شود.

ملک محمد قربانپور با بیان اینکه ۷۵ درصد از کل اعتبار لازم (۵/ ۱میلیارد دلار) برای این طرح توسط مجری و باقیمانده توسط شرکای ایرانی و بانک‌های عامل تامین می‌شود، ادامه داد: از آنجا که اجرای این طرح نیازمند تعیین تکلیف نحوه ارائه تسهیلات بانکی و آورده شرکا است، بانک صنعت و معدن استان به‌عنوان بانک عامل گزارش طرح توجیهی را برای بانک صنعت و معدن کشور ارسال کند.

قربانپور تصریح کرد: شرکای داخلی طرح نیز باید هر چه سریع‌تر پیگیر نحوه ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی از طریق بانک صنعت و معدن شوند.

براساس این گزارش، تفاهم‌نامه همکاری برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایجاد نیروگاه تولید انرژی برق از پسماندها و زباله‌های شهری با استفاده از تکنولوژی نوین بین استانداری چهارمحال و بختیاری و مدیرعامل این شرکت آمریکایی سال گذشته امضا شد.