دنیای اقتصاد، قزوین، مهرداد نوری: با افزایش سهمیه سوخت گاز مصرفی واحدهای نیروگاه شهید رجایی، میزان محدودیت تولید و خروج واحدها در چهار ماه نخست سال جاری، کاهش یافت.

به گزارش روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی، رئیس گروه برنامه‌ریزی این نیروگاه در تشریح وضعیت آماری شاخص‌های عمده تولید گفت: بررسی وضعیت آماری شاخص‌های تولید نیروگاه از ابتدای سال جاری تا دهه اول مرداد نشان از بهبود قابل ملاحظه این شاخص‌ها دارد، که در این خصوص می‌توان به کاهش محدودیت تولید در اثر تغییر الگوی سوخت مصرفی از مازوت به گاز اشاره کرد، به طوری که مقایسه شاخص تولید ساعتی چهارماه نخست امسال با مدت مشابه آن در سال ۹۳ نشان می‌دهد در سال گذشته، متوسط تولید هر یک از واحدهای چهارگانه نیروگاه بخار، ۲۱۶ مگاوات ساعت بوده است که این رقم در سال جاری به ۲۲۶ مگاوات ساعت افزایش یافته است.

محمد روشنفکر در ادامه به بهبود وضعیت شاخص تولید انرژی خالص در چهارماه نخست سال‌جاری نیز اشاره و بیان کرد: در چهارماه نخست امسال، میزان انرژی خالص تحویلی به شبکه سراسری تولید برق ۱۴ درصد نسبت به میزان تعهد و قرارداد سال جاری افزایش داشته است. این در حالی است که در همین مدت از سال گذشته، میزان انرژی خالص تحویلی به شبکه سراسری، تنها یک درصد افزایش داشت.

رئیس گروه برنامه‌ریزی نیروگاه، کاهش خروج اضطراری واحدها در چهار ماه نخست امسال را نشان دیگری از بهبود وضعیت شاخص‌های عمده تولید معرفی و اظهار کرد: در چهار ماه ابتدای امسال، روزهای خوبی را از نظر کاهش میزان خروج‌های اضطراری واحدها پشت سرگذاشته‌ایم؛ به طوری که در این مدت، ۱۱ حادثه خروج در مقابل ۱۸ حادثه مدت مشابه سال ۹۳ داشتیم که از این نظر امسال به میزان ۴۰ درصد، خروج اضطراری واحدها کاهش داشته است.

رئیس گروه برنامه‌ریزی در پایان به فعالیت‌های انجام شده در خصوص مدیریت مصرف آب در نیروگاه شهید رجایی اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اهمیت به‌کارگیری روش‌های موثر در مصرف بهینه آب برای جلوگیری از هدر رفتِ این منبع حیاتی، از سال گذشته تاکنون کنتورهایی برای شناسایی میزان مصرف آب در نقاط مختلف برداشت آن نصب شده است تا با پایش جزئیات مصرف، نسبت به ارائه روش‌های مقابله با هدر رفت آب در نقاط احتمالی پرمصرف اقدام شود.